Simen Staalnacke, Peder Børresen og Stefan Dahlkvist takker for seg etter Moods of Norway viste frem sin kolleksjon under Oslo Fashion Week i 2010. Nå er to av dem tech-gründere. Foto: Kyrre Lien / Scanpix
Moods-gründeren går inn i en ny virkelighet: «Nesten komisk mange likheter»
Peder Børresen skal fange verden i 3D: – Mange av de store tech-selskapene vet dette er noe de skal drive med i fremtiden, sier han om sitt VR-prosjekt.
Annonse
Volumetriske opptak - troverdige digitale fremstillinger - av ekte mennesker i VR: Det er dette HoloCap vil perfeksjonere, og tilgjengeliggjøre for utdanningssystemer internasjonalt. Kort fortalt er konseptet at en person kan stille seg foran et kamera i et studio egnet for volumetrisk opptak, sende live eller gjøre opptak av en forelesning, og i etterkant - eller underveis - velge en bakgrunn som egner seg for temaet.
Tidligere i år annonserte Moods-medgründer Stefan Dahlkvist en planlagt lansering av sin «action-app» for ungdom. Nå har også Moods-makker Peder Børresen blitt tech-gründer - etter Mood of Norway ble erklært konkurs i september 2017. Hos Børresen er det imidlertid VR- og AR-teknologi som gjelder, og han forteller at teknologien i bunnen av opptak og overføring, krever hurtig lasting av data.
-- Vi kunne for eksempel hatt en samtale i VR, og jeg kunne stått på en virtuell måne. Med Holocap er det mulig. Da må lastingen av data gå fort, og det er vanskelig. Teknologien må være rask nok til å fange inn alt av mimikk, kroppsspråk og lignende, sier Børresen.
Annonse
HoloCap, som inntil videre ikke har noen kunder i Norge, er i dialog om samarbeid med flere store selskaper. Enn så lenge har interessen kommet fra blant annet Europa, India, England og USA. Hele 80 prosent av trafikken til HoloCaps nettside kommer fra California.
-- Mange av de store tech-selskapene vet dette er noe de skal drive med i fremtiden og derfor er interessen høy. HoloCap lanserte i juni i år og vi er i dag i en "closed release". Vi er med andre ord ikke tilgjengelig på noen åpne plattformer enda, og du må ha login-kode for å få tilgang til programvaren, sier Børresen.
-- Et fremtidig milliardmarked
Annonse
Teknologien fra Holocap kan for eksempel brukes av en foreleser som skal undervise barn i et annet land, og som velger å gjøre det via VR. Hvis forelesningen skal handle om et historisk emne, kan læreren få tak i bakgrunner som "matcher" temaet, og bruke disse for å variere undervisningen. Teknologien gjør i tillegg at reiser ikke må gjøres fysisk, så man i stedet kan møtes via VR.
-- HoloCap kan brukes av private forbrukere hjemme i dag. Dette er en av våre styrker siden man ikke trenger ett grønnskjerm studio, masse datakraft, komplisert kalibrering m.m. Teknologien har mange bruksområder hvor ett av de er kommunikasjon med hverandre i 3D i stedet for 2D-løsningene man benytter i dag, for eksempel Skype og Facetime, sier Børresen.
Annonse
Han håper at de som i dag er skeptiske til teknologien - fordi folk i mindre grad vil reise for å møte hverandre - også vil se på mulighetene innovasjonen tilbyr.
-- Teknologisk er det noen "hacks", samt treghet i teknologisk adapsjon hos forbrukerne, før vi kommer til å se dette i stor skala, men Forbes kaller dette "a future trillion dollar market". Forhåpentligvis er ikke dette "Ånei, da trenger man jo ikke å besøke hverandre lenger", men representerer en måte å kommunisere på som er bedre enn dagens 2D-løsninger. Fra å se en person på en skjerm i dag, vil man kunne oppleve å være i samme rommet som personen man kommuniserer med.
Annonse
Vil unngå "the uncanny valley"
På spørsmål om hvilke erfaringer Børresen har tatt med seg videre fra Moods of Norway, sier han at det er "nesten komisk mange likheter" mellom de to bransjene.
-- Den store forskjellen er selvfølgelig bransjen og markedet. All startup er i sin natur vanskelig, men det er mer etablerte løp og strategier i klesverden enn i fremtidstech-verdenen. Samtidig gjør dette fremtidstech-verdenen det ekstra spennende, og jeg vet det teknologiske utgangspunktet i HoloCap er utrolig bra -- takket være brosjan, sier han om sin bror og medgründer Stian Børresen.
Han forteller at særlig det å sette mennesker inn i digitale verdener, byr på noen utfordringer. "Vanlig" VR er ofte digitale verdener som personen med VR-briller kan gå rundt i, men ikke verdener der vedkommende kan se andre, ekte mennesker, eller bli sett av andre mennesker.
-- En av de vanskeligste problemene innen VR- og AR-teknologi i dag, er å sette inn ekte mennesker i AR- og VR-verdener. Samtidig er denne typen teknologi et helt nytt domene. Vi har jo blitt kjempeflinke til å fange verden i 2D, med film, bilder og høy oppløsning. Nå skal vi begynne å fange verden i 3D, noe som er vanskelig nok i seg selv.
Børresen forteller at ytterpunktene innen fremstillinger av mennesker er "best", og at det er lettere for ett menneske å forholde seg til en tegneserieliknende avatar enn en menneskelignende avatar som ikke er god nok rekonstruert.
-- Vi mennesker er utrolig gode til å se hva som er ekte mennesker, og hva som ikke er det. Hjernen vår skjønner det med én gang, når en animasjon av et menneske ikke viser et "godt nok" menneske. Det er det man kaller ”the uncanny valley”. Alle har sett dette på filmer der det har vært animerte karakterer, og det er derfor man ofte går for det mer animerte og ikke vil lage en karakter som er så tett opptil mennesker.
Roboten Sophia (som har vært på verdensturné og har statsborgerskap i Saudi Arabia) kan betegnes som innenfor "uncanny valley"-segmentet, i likhet med mange andre roboter som etterligner mennesker. Foruten at hodeskallen hennes er gjennomsiktig, kan ekte mennesker reagere på at ansiktsmimikken hennes ikke er "levende" - og dermed ikke troverdig.
Tror på et broadcast-scenario
Et annet selskap som også vil at folk skal kommunisere via VR, er det amerikanske Spatial. På spørsmål om disse utgjør en konkurrent til HoloCap, henviser Børresen til at markedet trenger flere tjenester.
-- De har fått en del "hype" i det siste, og hentet ganske mye penger. De er mer en komplimenterende løsning, enn en konkurrent til HoloCap. Det de først og fremst skal løse, er en samarbeidsplattform. HoloCap sin "oppgave" er først og fremst å få mennesker som seg selv inn i den virtuelle verden i sanntid, forteller Børresen.
På spørsmål om dagens teknologi gjør det mulig for flere å ha på seg VR-briller og se hverandre samtidig, svarer Børresen at han og de andre i HoloCap-teamet ikke har så stor tro på denne muligheten.
-- Dette fordi man per i dag vil ha en stor VR- eller AR-brille midt i ansiktet i den virtuelle verden også. Ser man ikke store deler av ansiktet inkludert øynene til den man kommuniserer med, så tror vi folk vil velge andre løsninger. På kort sikt tror vi i HoloCap mer på ett broadcast-scenario.
VR-teknologien har blitt spådd en lysende fremtid, men inntil videre har teknologien ikke greid å appellere til de bredere lag av befolkningen. Børresen mener det vil ta tid å få "folk flest" til å innse fordelene med å fremstille noe i VR og AR, men har troen på at fremtiden vil bringe både bedre teknologi og flere muligheter.
-- Teknologien går raskt, men markedet går sakte. Mange spådde for eksempel at 2016 var "the year of VR". Det ble jo ikke helt slik og vi tror det tar en god del år før VR/AR er allemannseie. Facebooks mål om "en milliard mennesker i VR" tar nok litt tid med andre ord. Samtidig er det en spennende tid hvor små "garasjeselskaper" som oss selv faktisk har mulighet til å konkurrere med de store tech selskapene om viktige posisjoner i dette fremtidige markedet.