Nå 3D-printes de første «høreproppene» til Listen - i et «litt vrient» hjemmemarked
– Men dette er ikke et kretsmesterskap, sier gründer Snorre Vevstad om kampen mot det internasjonale «oligopolet».
466 millioner mennesker hører dårlig. Bare ti prosent eier et høreapparat; et globalt problem med en årlig prislapp på 750 milliarder dollar.
Snorre Vevstad viser til en relativt fersk WHO-rapport.
– Det er en altfor høy terskel for å ta i bruk et høreapparat i dag. I snitt venter folk i syv til ti år. Og da hører de ordentlig dårlig, sier Listen-gründeren.
Kvelden før kvelden i 2016 landet selskapet bak den digitale hørselshjelpen, en emisjonsrunde på 23,3 millioner kroner.
Fra Shifters sommerbåt, EntrepreneurShipOne, et halvannet år senere - oppsummerer Vevstad fjoråret:
– Vi har reist mye, knyttet mange kontakter og håndplukket noen spesialister. Det er jo et lite miljø, men heldigvis finnes mye av kompetansen i Europa. Tre av seks globale oligopolister sitter i Danmark, forteller han - og ramser opp et stadig voksende Listen-team:
To i Sverige, én i Mellom-Europa, fire «interns» - og kjerneteamet på en håndfull ved StartupLab i Oslo.
Spesialtilpassede ørepropper
– I et godt samarbeid, har vi har nå utviklet en solid løsning, der fokuset har vært på behagelig lyd. Vi fremhever stemmen til den eller de brukerne snakker med, uten at alt annet forsterkes. Dette skjer automatisk, sammenlignet med et tradisjonelt høreapparat der du må gjøre manuelle innstillinger.
Listen-appen ble også lansert, da til bruk med hvilke som helst ørepropper, men nå 3D-printes prototyper av appens tilhørende spesialtilpassede ørepropper, med påfølgende montering av elektronikk - under lupe.
– Deretter venter brukertesting - før en «design for manufacturing». Det blir en detaljert prosess for sertifisering. 15 ingeniører skal gjennom ni måneder jobbe med å få alt på plass, forklarer Vevstad.
Det vil kreve nok en stor investering.
– Vi starter produksjonen rett etter sommeren, og da kommer vi til å trenge noen solide investorer, som vil være med å endre en hel bransje, sier han - men kaller selskapets situasjon «et lite paradoks».
«Utestengt» på norsk marked
– En forutsetning for å lykkes som bedrift, er jo at du kan få en god start i et hjemmemarked, men i vårt hjemmemarked kjøper jo NAV inn fra internasjonale høreapparat-produsenter, globale oligopolister. De er nødt til å gjøre innkjøp i henhold til et EØS-regelverk - og må forholde seg til en offentlig innkjøpsregel.
Listen er derfor «praktisk talt utestengt» på det norske markedet, men har en pågående dialog med NAV om innpass.
– Men dette er ikke er lite kretsmesterskap. Vi er først og fremst nødt til å lykkes internasjonalt, sier Vevstad - og forklarer hvorfor:
– I USA koster et høreapparat mellom fem og ti tusen dollar. Det amerikanske markedet er dessuten veldig interessant, fordi Obama tok initiativ til en deregulering for å få innovasjonen opp - og prisene ned. Trump signerte dette lovforslaget, så det er en utrolig spennende prosess der borte akkurat nå, sier Vevstad.
Går alt etter planen, står de spesialtilpassede øreproppene i butikkhylla om ett år.
– Nå er det mulig å tenke at vi faktisk kan 3D-printe for produksjon, og da kan det i teorien gå fort, sier gründeren.
Les også: Selger robotøyne for millioner: Vil bygge 3D-eventyr ved Akerselvas bredder