Synne Homble, konserndirektør for mobilitet og strategi i NSB-konsernet. Foto: NSB.

NSB henter 250 elektriske bybiler: – Et bidrag til å løse noen av transportutfordringene i Oslo

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 15. juni 2018

En endelig avtale med det danske selskapet GreenMobility er signert. 

– Vi gleder oss til å gi Oslo-beboerne et helt nytt tilbud, sier Synne Homble, konserndirektør for mobilitet og strategi i NSB-konsernet, i en pressemelding.

NSB er nå i den avsluttende fasen med å velge leverandør av bilene, men det er bestemt at det blir 250 el-biler med minst 200 km. rekkevidde.

– Satsing på elektriske bybiler er en del av NSB-konsernets strategi for å gi kundene dør-til-dør-løsninger, og gjøre det mulig å klare seg uten privatbil i byen, sier Homble.

En app er bilnøkkelen, og skal vise hvor det står en ledig bil. Pris er ennå ikke fastsatt, men ventes å bli rundt fem kroner minuttet i Oslo, alternativt en fast døgnpris, samt et månedsabonnement.

Les også: NSB kjøper seg inn i «selvkjørende transport-startup» Applied Autonomy

Grønn by

Parkeringssonen vil i første omgang være innenfor Ring 3, samt enkelte områder utenfor.

– Med den rekkevidden el-bilene nå har fått, ser vi ikke behov for gammeldags bensin- og dieselbiler, sier Torben Andersen, administrerende direktør i GreenMobility.

– Visjonen vår handler om grønne byer, hvor transport ikke etterlater store spor på miljøet.

Det nye selskapet NSB Bybil sikter mot lansering i løpet av året.

– Mange som bor i Oslo bruker bare bilen sin en gang iblant. Vi ser fra andre land at bybiler kan redusere behovet for å eie egen bil. Vi håpe bybilene kombinert med kollektivtransport kan være et bidrag til å løse noen av transportutfordringene i hovedstaden, sier Homble.

Hør podcasten: NSB vil lage kollektivtransport som tar folk fra dør til dør