Ole Martin Ølmheim, gründer av BikeFinder. Her under Startup Extreme på Voss. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Ole Martin ruller ut sykkel-sporing i butikk: – Bare én kunde igjen, så har vi har slått skikkelig gjennom

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 15. juni 2018

Den tidligere proffsyklisten sikret Petter Stordalen på eiersiden og XXL på kundelista. Nå skal også resten av Europa få bukt med «sykkel-kriminaliteten». 

Ølmheim har selv mistet seks, syv sykler, men det var særlig én episode som fikk tankene til å spinne. Den natten i Italia, da hele teamet ble frastjålet syklene – til en totalverdi på rundt fire millioner kroner.

– Vi hadde en som var oppe i sammendraget. Han fikk låne en ny sykkel, men særlig i et etappeløp, er de små nyansene som sittestilling utrolig viktig, sier den tidligere revisoren – og proffsyklisten.

Løpet var over.

– Hvis ikke sykkelen er bra, er det over og ut. Eller du kan bli nummer ti, men det var ingen av oss som stilte for å bli nummer ti. Jeg var utrolig lei av dette, sier Ølmheim, nå en Stavanger-basert tech-gründer.

Med BikeFinders produkt kan sykkelen spores via GPS. Enheten monteres i styret, og har en innebygd bevegelsessensor med en påfølgende sirene på 80 desibel. Aktivisering av enheten inkluderer også full verdiforsikring, med dekning i hele verden og gratis egenandel.

– Bare i Norge ble det erstattet sykler for 100 millioner kroner i 2015. I 2017 var tallet oppe i 150, forteller Ølmheim.

Organisert kriminalitet

– Og det handler ikke bare om de som tar en ulåst sykkel på vei hjem fra byen en natt. Dette er organisert kriminalitet vi ser i hele verden. Et samfunnsproblem, konkluderer han.

Før han gjøv løs på halvannet år med produkt-produsering i Kina, gikk Ølmheim til XXL, Team Canyon og profflaget Team Katusha. Sistnevnte «er to veldig, veldig store aktører i Europa», ifølge Ølmheim. Med litt drahjelp fra tidligere «sykkel-kollega» Alexander Kristoff, ble det til et svært fruktbart samarbeid.

– Jeg tipper det er mange, mange som har tenkt på dette tidlige, men det er og har vært en stor utfordring å få enheten til å passe i alle sykler, sier Ølmheim – og forklarer ytterligere:

– Tykkelsen på et styre er alt fra 15 til 23 millimeter. Og det er relativt enkelt å få størrelsen på enheten ned til 18,5, men 70 prosent av massemarkedet ligger på under 19. Dessuten måtte vi lage en enhet som også kunne bøyes, til for eksempel et bukke-styre. Da finner du ikke «hylle-ferdige» ting, og må gjøre noe med elektronikken selv, sier han.

Europeisk marked

Et 98 prosent egenprodusert produkt ble ferdig tidlig i år. Da hadde allerede Petter Stordalen gått inn på eiersiden – og XXL kjøpt et større parti med leveranse nå i sommer.

Nå står tyske Messingschlager for tur.

– De ligner på XXL, men opererer i mye større skala. De er i Nederland, Frankrike, Belgia, Italia og Spania og USA, totalt 80 prosent av det europeiske markedet.

Deres mål er å selge 100.000 enheter i året.

– Så da er det bare én kunde til, før vi har slått skikkelig gjennom, sier Ølmheim om «en foreløpig hemmelig skandinavisk aktør» på trappene.

Les også: Han bruker Bogota som «lab» for europeiske byer: Vil la lastesykler ta over for varebilene «den siste biten»