Kenneth Dreyer gründer av MVD og jobber med forretningsutvikling og vekst. MVD er basert i Australia, men har også avdelinger i USA og snart Singapore. Tidligere var han med-gründer i retailbyrået INEVO.

Nettgründer Kenneth Dreyer: Slik etablerte jeg et selskap i USA

Publisert Sist oppdatert

Av Kenneth Dreyer, gründer.

Etter å ha driftet vårt australske selskap i et års tid bestemte vi oss i fjor for å starte et selskap i USA også. Hopper vi noen måneder fremover har vi nå et selskap i USA med postadresse i Delaware og varelager i Irvine, like utenfor Los Angeles.

Det er nå like i overkant av et år siden vi startet denne prosessen og selve driften har vært i gang i litt over et halvår på skrivende tidspunkt. Om noen andre her inne sitter med tanker om å etablere en amerikansk bedrift håper jeg dette innlegget kan være til hjelp. Det er med stor sannsynlighet mange ting vi kunne gjort bedre, men jeg tror det ofte gjelder å bevege seg raskt, fremfor å sitte igjen på perrongen å tenke seg om.

1. Etablering av selskap

Vi fikk bistand med hele prosessen av et selskap som heter Bookkeeper360. De tok seg av alt papirarbeid i forbindelse med etablering av selskapet.

Oppstart: $1000-$1500
Løpende: $500 i året

Dette skal dekke både regnskapsbyråets tid og avgifter underveis.

Selskapet ble etablert i Delaware. Hvorfor Delaware,lurer du kanskje på? Vi intervjuet bortimot 8-10 regnskapspartnere og mesteparten av disse anbefalte Delaware. Enklere etablering, mindre krevende papirarbeid, lavere kostnader og skattefordeler var argumenter som gikk igjen. I tillegg ble det henvist til en rekke store selskaper i USA som hadde eierselskapet sitt her. Vi sammenlignet aldri i detalj mot andre stater og så ingen grunn til hvorfor vi ikke skulle velge Delaware.

På lik linje som i Norge, så er det i hovedsak to selskapsformer du vurderer – enkeltpersonsforetak (eller DA om man er flere) eller aksjeselskap (AS). Førstnevnte er vel nesten ikke annet enn en utvidelse av deg selv som privatperson slik at du kan drive næringsvirksomhet. Her sitter du personlig med alle risiko. Denne selskapsformen kalles sole proprietorships og ble aldri vurdert fra vår side. Det som ligner mest på et norsk aksjeselskap er C Corporation. Da er selskapet sin egen enhet og står ansvarlig for egne tall. Skal du trekke lønn fra dette selskapet må du være ansatt her. Her er en artikkel som forklarer dette mer i detalj.

Mitt norske AS eier 50% av aksjene i vårt amerikanske C Corporation og det var problemfritt når vi skulle sette det opp.

Hele prosessen gjennomførte jeg fra Norge.

2. Employer ID Number (EIN – TAX Number)

Dette er tilsvarende et org.nummer i Norge. Når du har dette, er endelig selskapet ditt på plass!

3. Fysiske adresse

Vi brukte i første runde en spesialisert tjeneste for dette: http://www.virtualpostmail.com.

I etterkant har vi sagt opp denne tjenesten og har nå en egen avtale med selskapet som drifter varehuset vårt.

4. Telefonnummer og internett

Om du ikke er amerikansk statsborger, så vil det være vanskelig å få et telefonabonnement. Det er derimot ingen problem å få et “prepaid card”, altså et kontaktkort du bare fyller opp etter behov.

Jeg valgte T-Mobile og er fornøyd med det. Kjøpte SIM-kort og 4G Dongle fra en lokal butikk mens jeg besøkte USA – du finner disse stort sett overalt.

5. Bankkonto

Etablering av bankkonto var ikke lett uten et amerikansk social ID nummer. Jeg tror det var sløve rutiner som gjorde at vi etter 15+ bankbesøk endelig klarte å få en bankkonto hos Bank Of America. Vi hadde spurt de tidligere og blitt avslått – i tillegg til hos en rekke andre banker. Ingen ville gi oss konto om vi ikke hadde en social ID.

En august-dag i 2015 troppet vi opp i Bank Of America med noen tusen dollar i lomma. Vi snakket om at vi var misfornøyde med vår nåværende bank og trengte en ny bankpartner. Med denne åpningen ble en firmakonto for oss åpnet på stedet. Glemte de seg? Jeg vet ikke, men det funket.

Vi snakket oss også større ved å si at vi kom til å overføre over $100.000 i løpet av de nærmeste ukene til denne kontoen. Dette gjorde vi også, selv om det var en unødvendig omvei for penger som uansett var øremerket til å betale leverandører. I det minste ga det aktivitet på kontoene og vi ble tatt seriøse som kunder.

I etterkant har jeg sett at Stripe og Silicon Valley Bank kjører et samarbeid som ser ut til å være rettet mot utenlandske aktører som ønsker å etablere seg i USA. Jeg har ingen erfaring med dette programmet selv, men ville uten tvil tatt en titt på det om jeg skulle starte nå.

Dette har jeg enda ikke fått gjort

Selv om vi i dag er etablert i USA og er i full drift, så er det fortsatt to ting jeg ikke har fått på plass, men som jeg aktivt vil jobbe med i perioden fremover:

  1. Social ID – dette trenger du på omtrent alt av søknader.
  2. Visum som tillater meg å oppholde meg lengre i USA.

Skal du bygge opp et selskap i USA vil det bli vanskelig å bare være etablert med en bedrift der. Du vil trenge føtter på bakken som tar ansvar. Ansvar er noe amerikanere flest skyr, så om du ikke har en manager du stoler (og som stoler på deg), så er det en rekke ting som vil bli vanskelig:

  • Kredittkort på selskapet.
  • Leie av kontor og butikklokaler
  • Leie av nesten hva som helst på B2B markedet

De flest av de ovennevnte vil i tillegg til all selskapsinformasjon, kreve en social ID av deg. Dette går på deg personlig og er som oftest tilhørende eier og ledere i bedriften. Om du er fra utlandet, så vil du møte mye motstand om du ikke har en social ID.

Visum er neste utfordring. De fleste nordmenn med plettfri vandel vil ikke ha problemer med å få et ESTA for USA. Dette søker du på nett og det koster ikke mer enn $20 dollar om jeg ikke husker feil. Svar fikk jeg på dagen! Begrensningen her er tiden du kan oppholde deg i USA: maks 3 mnd av gangen og maks opptil 180 dager i året. For de fleste er dette nok, men skal du dit for å overse en butikk eller kontor, så blir det raskt for lite. Da trenger du et visum.

Social ID og visum er utfordringene jeg jobber med nå, så dette innlegget vil bli oppdatert når jeg har dette på plass.

Skatteplanlegging er også et område vi også har forhørt oss lite rundt. Vi mistenker det kan vært lurt av oss å ikke ha lager i California (som vi har i dag), selv om det er her kundene våre er, siden vi da må betale ekstra skatt på hver ordre. Selskapskatten i USA er også blant de høyeste i verden (høyere enn i Norge, tro det eller ei), så dette er muligens også et område vi bør optimalisere litt på senere.

Andre erfaring fra å drive et selskap i USA

Du må regne med en bratt læringskurve når du etablerer en bedrift i USA. Om du synes Norge har mye byråkrati vil det være som å klatre Mount Everest å bygge opp bedriften i USA. Her er noen av tingene jeg har bemerket meg med USA:

1. Byråkrati. 

Selv om USA er hjemlandet til en rekke av verdens mest anerkjente og innovative selskaper, så betyr det på ingen måte at dette er et fremoverlent land når det kommer til byråkratiet. Jeg har måttet gå til innkjøp av en fax-løsning, jeg har måttet fly til USA for å en signatur og jeg har nok totalt brukt over en effektiv uke på telefon, for å komme meg gjennom forskjellige papirmøller de siste 12 månedene.

Mitt råd: Smør deg med tålmodighet. Det er ingen vei rundt! Har du råd bør du spare deg tiden med å leie noen andre til å gjøre disse oppgavene.

2. Fasader og høflighet

Amerikanere kommuniserer annerledes enn vi gjør. Ofte er det lengre fraser om kundeservice og hvor viktig du er for bedriften når du tar kontakt. Samtidig er de aller fleste handlingslammet så det holder når du skal ha noe gjort.

Alle er hyggelig og du er den viktigste kunden i verden, men disse ordene er sjeldent noe verdt når du prøver å teste kundeforholdet litt. Dette fører meg til neste punkt..

3. Søksmål og forsikringer

Alle er redd for å bli saksøkt i USA. Trenger du hjelp med noe, blir ting sjeldent gjort over telefon. Som oftest må det skriftlige henvendelser til (heldigvis godtar de fleste epost i det private markedet). Personene du snakker med har begrenset myndighet til å få ting gjort, så fremt du ikke snakker med en leder – noe du sjeldent gjør i større bedrifter.

Mitt råd (også for punkt #2): Velg mindre bedrifter som leverandører. Vi har byttet ut flere av de større leverandørene våre med bedrifter som er på vår egen størrelse. Et bra tegn er om du får kontakt med eier eller leder, og at denne personen tar seg tid til å sette seg inn i problemet ditt. Jeg har vært på BBQ og delt flere pils med våre hovedleverandører – ingen dum måte å gjøre business på.

4. Detaljer og skjulte kostnader

I Norge ligger det ofte veldig mye tillit til bunns når vi skriver kontrakter. Min oppfatning i Norge er at et forhold skal være veldig dårlig før den opprinnelige avtalen som ble skrevet henvises til. I USA er det motsatt og denne kontrakten henvises titt og ofte til.

Det er ingenting skrevet med mindre skrift på bakerste side. Hele avtalen er derimot i liten skrift og gir deg inntrykk av å være på bakerste side. Og det er viktig at du leser gjennom denne, for amerikanere kommer til å ha stålkontroll på hva som står i den.

Ekstrakostnader blir det massevis av og disse må du være forberedt på. Egentlig bør du bare være klar på at du kommer til å bomme veldig mye her, om du ikke har gjort mye business i utlandet. Er du uerfaren, pass i det minste på at du ikke signerer kontrakter som går over for lang tid.

Mitt råd: Bli vant til å lese kontrakter. Har du råd bør du ha en advokat på laget når du går gjennom de viktigste kontraktene.

5. Svindel og bankkontoer

Det kan være lurt å tidlig gjøre en sikkerhetsanalyse av selskapet ditt. Hvor vil folk ha mulighet til å svindle deg? Jeg kan med 100% sikkerhet si at du ikke vil være i drift lenge før noen prøver.

Jeg anbefaler og sette opp 2 firmakort og 2 tilkoblede bankkontoer, i tillegg til 1 firmakort og 1 bankkonto per person som trenger eget VISA-kort:

  1. Hovedkonto: Her kommer pengene inn. VISA-kortet her kobles BARE til aktører du stoler på. Vi bruker denne til Facebook, Google, varehuset og andre store aktører med mye tillit.
  2. Sekundærkonto: Prøver vi en ny software eller signerer med en ny leverandør vi ikke har kjennskap med, så får de VISAen koblet til denne kontoen. Denne har vi lettere for å kvitte oss med om vi havner i tvist med en leverandør og de sitter på kortdetaljene våre. I USA sender man ikke faktura etter arbeidet er utført, men krever et betalingskort i forveien og trekker det før eller etter arbeidet er utført. Du stiller derfor svakt om du mener du har en tvist med en leverandør. Lykke til med å få igjen de pengene i etterkant om du er misfornøyd – derfor stenger vi heller dette kortet om vi frykter dette vil skje.
  3. Personkonto: Vi har to av disse – en for meg og en for min businesspartner. Det er dette kortet jeg bruker når jeg farter rundt i USA (taxi, restauranter og alle steder hvor jeg fysisk må bruke det). Dette har gått bra så langt for meg, men min businesspartner sitt kort ble kopiert og måtte bytte det ut.

Utover det vil jeg også minne på å aldri under noen omstendighet gi kortdetaljer over telefonen. Stadig vekk får jeg telefoner som er skremmende bra timet:

Takk for at du nettopp sjekket inn på Hilton Los Angeles. Vi har feil med IT-systemet… bla bla.. trenger å oppdatere kortdetaljene dine.

Å få denne telefonen 30 minutter etter du sjekker inn kan lure den beste av oss. Heldigvis hadde jeg glemt kortet mitt i bilen når jeg gjorde dette, så jeg måtte hente dette og gikk til skranken, hvor jeg fikk beskjed om at dette var svindel.

Mitt råd: Minimér sjansen for at bad-guys får tak i VISA-kortet. Så enkelt som det er å bruke et stjålet kort i USA, så er det mange som er på jakt etter kortet ditt.

6. Bonusprogrammer

Skal du reise mye kan det være lurt å sikte seg inn noen bonusprogrammer du vil være medlem av. Jeg reiser til USA 1-2 ganger i måneder og har vanligvis halve måneden min på hoteller. Her er min setup:

  • Fly: Foretrekker SAS Eurobonus. Gold-medlemskapet gir tilgang til en flott lounge i Oslo og alle Star Alliance sine lounges. Amerikansk partner er United og de er godt etablerte i USA. Raskere vei gjennom køene er også en fordel jeg ikke klarer meg uten!
  • Hotell: Hilton Honors. God dekning i USA (og resten av verden), i tillegg til at de har en rekke hotellmerker som er rimelige.
  • Transport: Uber og Turo er mine go-to tjenester for å komme meg frem og tilbake.
  • Mat: Jeg synes Yelp er bra for å finne gode spistesteder der jeg er. Opentable er bra for reserveringer.

USA er fortsatt mulighetens land

Denne artikkelen inneholdt en rekke ting som kanskje føles litt som skrekk og gru, så da føler jeg det er riktig å avslutte med hvorfor vi etablerte oss i USA.

Jeg mener fortsatt det er mulighetens land.

Det bor over 300 millioner mennesker der. Det er fortsatt en av verdens største økonomier. Det er få steder du har tilgang til så mye kapital, så mange dyktige hoder og så kort avstand til de dyktigste partnerne.

Lykkes du i USA, så tror jeg det vil være lettere å etablere seg andre steder også.

Det engelske språket ser jeg også store fordeler i og det skal jeg komme tilbake til i et eget innlegg senere.

Lykke til med USA-satsningen din og skriv gjerne i kommentarfeltet under hva du planlegger å starte i USA:)