el-sparkesykkel
Disse får leie ut i Oslo – en gjør comeback og en kastes ut
Ryde, Voi og Bolt har fått tildelt lisens for elektriske scootere og el-sykler i hovedstaden. Lime mister lisensen.
Mikromobilitets-selskapet Bolt gjør comeback i Oslo etter å ha fått tildelt lisens for elektriske scootere og el-sykler i Oslo for 2024.
I tillegg får Ryde og Voi fortsette å leie ut i byen.
– Vi er begeistret for muligheten til å returnere til Oslo, og takknemlig for tilliten kommunen har gitt oss. Vi er glade for å gjenoppta samarbeidet og ser frem til å legge til rette for bærekraftige mobilitetsvaner i Oslo, skriver Martin Tansøy, driftssjef hos Bolt i Oslo.
Bolt erstatter dermed Lime, som fikk lisens i forrige omgang.
Bolt driftet elektriske sparkesykler i Oslo fra 2020 til 2023 – men mistet lisensen i 2023 etter å ha tapt i en anbudskonkurranse.
Bolt får utplassere 2667 kjøretøy bestående av el-sparkesykler og sykler.
I følge en pressemeldingen har selskapet lansert flere funksjoner for å heve standardene blant utleieaktørene for å sikre at tjenestene er trygge og tilgjengelige for alle.
Blant annet har de fått på plass et obligatorisk parkeringssystem innenfor ring 1 og 2. I tillegg til et straffesystem ved navn «Reckless Rider score».
Christina Moe Gjerde, leder for Voi i Norden og Benelux, sier de er svært fornøyd for at de fortsatt får lov til å fortsette å leie ut i Oslo:
– Vi er i ekstase over å vinne for tredje året på rad. Vi vil lansere en ny elsparkesykkel i Oslo denne våren, og gleder oss til å tilby en enda bedre tjeneste for byens innbyggere, sier hun og legger til:
– I 2023 hadde Voi over 200.000 brukere i Oslo. Vi passerte 20 millioner kjørte turer og hadde nesten fire millioner bare i fjor. Vår ivrigste bruker kjørte 4300 kilometer. Høyest bruk hadde vi under Holmenkollstafetten, da 477 kjørte samtidig, sier hun.
De tre selskapene får drifte totalt 8000 elektriske sparkesykler og el-sykler i Oslo, der hvert selskap er tildelt en tredjedel av det totale antallet.