KARRIERE
Karianne Lien Sundahl kommer til Storebrand fra Vipps. Her sammen med Trygve Håkedal, konserndirektør for digital i Storebrand.
Foto: Storebrand/Presse
Forlater Vipps for å lede arbeidet med kunstig intelligens i Storebrand
Etter noen år med lederjobber i Telenor og Vipps, returnerer Karianne Lien Sundahl nå til Storebrand, og får ansvaret for et av selskapets viktigste satsingsområder.
I rollen som produktsjef for data og innsikt i Vipps, ble Karianne Lien Sundahl tidligere i år løftet frem som en av landets fremst tech-hoder av NHO-foreningen Abelia.
Nå bytter hun beite, og blir fra 1. juli leder for data og kunstig intelligens i Storebrand.
– Storebrand har et av de fremste datamiljøene i Norge, og en ledelse som ser potensialet og har tydelige ambisjoner. Storebrand har allerede lagt en solid grunnmur for å bli et datadrevet selskap som kan utnytte mulighetene som ligger i kunstig intelligens og ny teknologi. Derfor er jeg kjempeglad for å få være med å lede Storebrand sin prioriterte satsing på data og KI, sier hun i en pressemelding.
Sirkel sluttet
Lien Sundahl startet karrieren i nettopp Storebrand, hvor hun jobbet seg opp til avdelingssjef innen forsikring og analyse, før hun gikk til Telenor for å etablere finansielle tjenester i Asia. Deretter gikk turen til BankAxept og Vipps.
Fra forrige jobb tar hun særlig med seg det hun har lært om forenkling, sier Lien Sundahl i meldingen.
– Jeg tror på det å tenke forenkling, om det er interne prosesser, markedsføring eller brukeropplevelser. De aller fleste, meg selv inkludert, synes ikke pensjon og langsiktig sparing er veldig enkelt. Storebrand vil bruke data for å tilby finanstjenester som føles persontilpasset, nært og relevant for kunden, lover hun.
AI-toget går
Det er helt nødvendig for å vinne kampen om kundene i fremtiden, tror Lien Sundahl.
– Samtidig forlater toget for kunstig intelligens perrongen nå, og alle selskaper har et valg om de ønsker å være med på denne reisen eller ikke. Det blir utrolig spennende å utforske potensialet for kunstig intelligens i Storebrand, sier hun.
Det var mange og sterke kandidater til stillingen, ifølge Trygve Håkedal, konserndirektør for digital i Storebrand.
– Smart bruk av data og kunstig intelligens kommer til å bli en av de viktigste brikkene i å forme fremtidens Storebrand. Vi er utrolig fornøyde med å få Karianne med på laget. Hun har solid faglig tyngde, et strategisk blikk og sterke lederegenskaper. Jeg merket fort at dette var en perfekt match, sier han.