MAT

Sideman-konseptet Sides kommer til Norge via Livly.

Gründere tar Youtube-stjernenes hurtigmat til Norge

Youtube-kanalen Sidemen har over 14 millioner følgere. I fjor lanserte de en egen fastfood-kjede, som nå tas til Norge gjennom skykjøkken-startupen Livly.

Publisert Sist oppdatert

Under pandemien kastet den norske tilbudsappen Livly seg over den globale trenden med såkalte «cloud kitchens», eller skykjøkken.

Konseptet er i bunn og grunn sentraliserte kjøkken som tilbereder mat for flere ulike merkevarer, kun for take-away.

Nå inngår Livly et samarbeid med den britiske hurtigmat-kjeden Sides, som ble etablert i fjor. Bak konseptet står Youtuberne i kanalen Sidemen, som per i dag har 14,6 millioner følgere.

– Sidemen har en veldig stor følgerskare i Skandinavia og i Norge spesielt. Da de ville etablere fastfood-merket sitt her, kontaktet de oss, sier Jonas Stokke, gründer og daglig leder i Livly.

Sidemen startet i 2013 og består av syv briter. Gruppen er kjent for sine ville påfunn og videoer. I tillegg til matkonseptet Sides, har Sidemen lansert vodkamerket XIX Vodka.

– Det er spennende å være den aktøren som gir utenlandske restauranter mulighet til å etablere seg i Norge - uten å faktisk være til stede. Med en grundig opplæring fra Sidemen, serverer vi maten deres som om den skulle kommet fra London, sier Stokke.

Maten vil lages av Livlys kokker på sine kjøkken på Grünerløkka og Frogner i Oslo. Bestilling og salg skjer gjennom leveringstjenester som Foodora og Wolt.