MObilitet
Ingen norske elsparkesykler på Oslos gater
Vinnerne ble svenske Voi, tyske Tier og estiske Bolt.
I fjor høst begrenset Oslo antallet elsparkesykler på Oslos gater til 8000, men alle kvalifiserte aktører, som til antallet var 12 fikk fortsette å leie ut sykler. Dermed fikk hvert selskap holde til gode med 667 sykler.
I november i fjor foreslo kommunene og begrense seg til tre utleiere av elsparkesykler.
Den konkurransen er nå avgjort. Vinnerne blant de 14 søkende selskapene ble svenske Voi, tyske Tier og estiske Bolt. Det var Dagens Næringsliv som omtalte saken først.
Det betyder at de tre selskapene nå får plassere ut 2667 elsparkesykler hver.
Tre kriterier
Bymiljøetaten i Oslo har vurdert de søkerne etter tre kriterier: fremkommelige offentlige rom, trygge offentlige rom og klima- og miljøvennlig drift.
Voi var det selskapet som samlet sett «best oppfyller» kravene. Vois løsninger for å sikre fremkommelighet og parkeringsløsninger trekkes spesielt frem i evalueringsrapporten, skriver E24.
Nest best var Tier, som ifølge rapporten var best på miljøvennlig drift. Det tredje, selskapet Bolt har gode parkeringsrutiner, men var ikke like gode på miljøvennlig drift.
Norske Ryde som blant annet ble en av tre utvalgte aktører i Trondheim leverte en søknad som ifølge rapporten «ivaretar hensynet til fremkommelige offentlige rom på en tilfredsstillende måte, skriver E24. At selskapet ikke har identifisert egne parkeringssoner eller parkeringsplasser derimot et så stort minus at selskapet ikke klarte å bli et av tre som vant frem.
– Vi er ekstremt skuffet og veldig overrasket, sier daglig leder i Ryde, Tobias Balchen til DN.
Tre glade vinnere
Fra Norges-sjefen i Bolt, Jose Rei, var tonene muntrere.
- Vi er utrolig glade og takknemlige for at vi er én av tre aktører som får drive utleie i Oslo, og som eneste multimodale aktør, med både sparkesykkel, elsykler, og drosje i samme app, kan vi nå fortsette å tilby gode, bærekraftige transportmuligheter for innbyggerne i Oslo, sier Rei i en pressemelding.
Norden- sjef i Voi, Christina Moe Gjerde, sier til DN at selskapet skal bidra til å gjøre Oslo til en trygg og tilgjengelig by gjennom lokale samarbeid, utvikling av parkeringsløsninger og en helt nye elsparkesykkelmodell, mens Morten Askeland, Norges-sjef i Tier liker at Oslo går foran på reguleringer og strenge krav og lover å sørge for at Tier skal til bedre mobilitet og kjøregleder.