Kanonvekst for nysatsingen til Gelato
Da koronaviruset lammet verden i fjor, var stemningen nervøs i et av Norges mest lovende vekstselskaper. Konferanser og selskaper var med ett avlyst, og etterspørselen etter trykksaker sank til bunns.
Likevel har trykkeriteknologi-selskapet Gelato oppnådd gode resultater. Første kvartal viser at selskapet er godt i rute til å nå målet om en omsetning på 100 millioner euro i år, tilsvarende drøyt én milliard kroner. Det opplyser selskapet selv.
I fjor skrev Shifter at Gelato merket vekst på et litt uventet område da krisen inntraff, nemlig trykt veggkunst. Mange satt hjemme og begynte å tenke at de ville ha det litt penere rundt seg.
Selskapet fremskyndet derfor utviklingen av en API-løsningen som gjorde at både små og store aktører kunne koble seg til den nye plattformen, og selge sine egne trykte produkter via Gelato.
Eksempelvis kan fotografer bruke løsningen til å selge egne verk direkte, uten å tenke på produksjon eller distribusjon.
Løsningen har vist seg svært populær. I første kvartal økte bruken av tjenesten med hele 527 prosent, ifølge selskapsmeldingen.
Absolutte tall har selskapet imidlertid ikke offentliggjort ennå.