Henrik Müller-Hansen og Gelato ga gass da coronaviruset kom.
Henrik Müller-Hansen og Gelato ga gass da coronaviruset kom.

Gelatos genistrek: Da businessen ble bremset av viruskrisen, ga de full gass med en ny satsing

Da klodens logistikk-systemer knelte og nettbutikker slet med å få frem produktene, forsto Gelato at de hadde noe som ikke andre hadde - og bestemte seg for å øke tempoet i utviklingen.

Publisert Sist oppdatert

Ved inngangen til coronakrisen var det nervøs stemning hos et av Norges mest lovende vekstselskaper. Konferanser og selskaper var med ett avlyst, og etterspørselen etter trykksaker sank til bunns. Men de merket seg vekst på et litt uventet område, nemlig trykt veggkunst, når mange satt hjemme og begynte å tenke at de ville ha det litt penere rundt seg.

Så da krisen slo inn fremskyndet de utviklingen av en API-løsningen som gjorde at både små og store aktører kunne koble seg til den nye plattformen, og selge sine egne produkter via Gelato.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

GELATO AS

Gelato er en leverandør av trykkeritjenester uten å eie et eneste trykkeri ved å ha bygget opp en plattform som kobler sammen kjøpere av trykkeritjenester med trykkerier over hele verden.

Les mer om selskapet her

FORNEBU

Henrik Müller-Hansen

36-50

  • OP INVEST AS
Se hele selskapsprofilen

Er du for eksempel fotograf, kan kundene dine bestille trykte versjoner av bildene dine via tjenesten. Blant de store som har begynt å bruke plattformen, er designtjenesten Canva. Denne uken kommer selskapet også med en egen Shopify-modul, som gjør at tusenvis av nettbutikker kan ta del i plattformen.

- Jeg blir både stolt og ydmyk når bransjeledende, internasjonale selskaper knytter seg til vårt nettverk, sier gründer og administrerende direktør Henrik Müller-Hansen i Gelato.

Å levere i krise

Det er særlig en ting som har fått mange større aktører til å få øynene opp for det norske selskapet. De har klart noe ikke så mange andre nettbutikker har klart i coronakrisen - nemlig i det hele tatt å klare å levere innenfor rimelig tid.

Gelato fikk bekreftet at de hadde et langt mer solid system for logistikk enn andre aktører der ute, der andre slet med å få varene sine frem til mottakeren i pandemien.

- Det er to ting coronasituasjonen virkelig har lært oss. Viktigheten av å snu seg raskt rundt, og viktigheten av å være robust. Vi jobber vel så mye med logistikk som med trykk, så vi var blant de få som klarte å levere i denne situasjonen, sier medgründer Pål T. Næss, som i fjor sluttet som startup-sjef i Innovasjon Norge for å gå tilbake til selskapet han var med på å starte.

For mens mange selskaper ble påvirket av brutte forsyningskjeder og pakker som aldri kom frem, kunne Gelato levere til kundene som normalt.

-COVID-19 har understreket verdien som ligger i et distribuert, lokalt og robust nettverk av leverandører, sier gründer Henrik Müller-Hansen.

Ingen krisepakker

Gelato har ikke søkt på noen av krisepakkene som har kommet i forbindelse med coronasituasjonen. Selskapet har kuttet noen konsulenter på utviklingssiden, men ikke permittert noen ansatte.

- Vi har vært opptatt av å ta godt vare på kundene og trykkeriene. Så vi kan komme godt ut av dette på den andre siden av krisen, sier Næss.

Omsetningen har forøvrig økt kraftig i Gelato de siste årene. Kontrasten til den første tiden med det som den gang het Optimalprint, er helt enorm. I 2007 hadde selskapet en omsetning på 1,7 millioner kroner.

- Dette er jo det samme som vi har på en dårlig dag nå.

- Er det slik at dere er over i en fase der dere virkelig tjener penger, og går i overskudd?

- Størstedelen av investeringene er gjort. Men vi trykker fortsatt på gassen, selv om vi begynner å nærme oss cashflow-nøytral.

Pål T. Næss fikk inn tidligere kollega Julie Ryland fra Innovasjon Norge til selskapet tidligere i år. Nylig besøkte de Shifter for å fortelle om den siste utviklingen.
Pål T. Næss fikk inn tidligere kollega Julie Ryland fra Innovasjon Norge til selskapet tidligere i år. Nylig besøkte de Shifter for å fortelle om den siste utviklingen.

Tunge investeringer

De siste fem årene har Gelato investert tungt for at de skal bli den globale plattformen de nå er på vei til å bli. Ifølge Henrik Müller-Hansen er de nå rustet for å skalere og utnytte verdien i plattformen.

Tanken bak har hele tiden vært at kunder kan bestille globalt, og få trykket og tilsendt produktene lokalt. Slik kuttes både klimautslipp, kostnader og leveringstid. Selskapet har gått fra å tilby lokal produksjon i 9 til 30 land, inkludert utfordrende markeder som Kina, India og Brasil.

- Dette nettverket gjør det mulig for oss å produsere og levere produkter til mer enn seks milliarder mennesker innen tre dager. Vi er også med på å endre en av verdens største industrier i en bærekraftig retning, en investering både vi og investorene våre har sterk tro på, sier Müller-Hansen.

Foruten de nevnte API-løsningene lanserer Gelato nå flere nye produkter - blant annet klestrykk. I 2021 lanserer de også 3-D printing.

Powered by Labrador CMS