Fintech

Klarna snek ut skuffende kvartalstall etter sjokkmelding om nedbemanning

Kostnadene skyter i været.

Sebastian Siemiatkowski i Klarna.
Publisert Sist oppdatert

Mandag kveld, i en forhåndsinnspilt video, gjorde Klarna-sjefen Sebastian Siemiatkowski det klart at den svenske fintech-giganten ser seg nødt til å kutte staben med 10 prosent eller rundt 700 medarbeidere.

Senere på kvelden la selskapet frem kvartalsresultatet som viste en negativ bunnlinje på 2,5 milliarder svenske kroner. Tapet i første kvartal 2021 var på 800 millioner kroner.

Tap på fordringer har økt med 50 prosent til 1,2 milliarder i løpet av årets tre første måneder. Samtidig har de administrative kostnadene økt med 68 prosent fra 2,8 til 4,7 milliarder kroner over det siste året.

Mer positivt for selskapet er økningen i brukere på 60 prosent til 150 millioner konsumenter, hvorav 27 i USA. Såkalt Gross merchandise volume, et mål som fanger summen av varer og tjenester som blir omsatt med Klarna, ligger på 187 milliarder svenske kroner, en økning på 19 prosent.

Netto renteinntekt endte på 855 millioner, opp fra 722 millioner året før, mens netto driftsinntekt kom på 3,5 milliarder, opp fra 2,9 i samme periode året før.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*