resultat

Villoid-gründer Jeanette Dyhre Kvisvik lanserte Villoid under en ELLE-fest i 2018.

Knallresultat for Villoid

2023 ble et sterkt år for motebutikken Villoid som nådde vekstmålet og endte med en 50 prosent omsetningsøkning.

Publisert Sist oppdatert

Med en omsetning som gikk fra 140,5 millioner norske kroner i 2022 til 212,5 millioner i 2023 ble fjoråret et sterkt vekstår for nettbutikken Villiod, skriver Dagens Næringsliv.

Omsetningsveksten tilsvarer en økning på over 50 prosent fra året før. 

Det ferske årsregnskapet viser også at Villoid snudde underskuddet fra 10 millioner kroner i minus til et overskudd på fem millioner. 

– I 2022 investerte vi for vekst, men så endret markedet seg, og penger ble dyrt. Da ville vi vise investorene at vi både kunne vokse raskt og levere lønnsomhet. Da er det gøy at vi kan legge frem slike regnskapstall, sier daglig leder Jeanette Dyhre Kvisvik til DN. 

Til Shifter har hun tidligere fortalt at målet for 2023 var en omsetningsvekst på 40 prosent. 

Hun forteller videre at salget i nettbutikken så langt i år har økt økt 63 prosent målt mot samme periode i fjor. Dersom veksten fortsetter vil omsetningen kunne havne på nesten 350 millioner kroner, anslår hun. 

Shifter har en rekke ganger skrevet om Villiod som i januar 2023 hentet nesten 25 millioner i frisk kapital, med klesgiganten Varner som største investor. 

Selskapet ble samtidig verdsatt til 175 millioner norske kroner. 

Villoid ble først startet som en app for å styre trafikk inn til nettbutikker av Dyhre Kvisvik og Jarle Snertingdalen med bakgrunn fra Fuuncom tilbake i 2014, og solgt til Schibsted og Telenor. Disse lyktes ikke med investeringen, og gründerne kjøpte tilbake selskapet i 2016.

Fra juni 2018 har selskapet vært en nettbutikk, og den den gangen har omsetningen økt fra omtrent ingenting til 77 millioner i 2021, og 140 millioner i 2022.