ehandel

Mote-gründerens "superkraft" skal dra hele Villoid-teamet mot milliardmål

Villoid har i snitt doblet salget hvert leveår og fjoråret var intet unntak. Det er likevel et par ting Jeanette Dyhre Kvisvik gjerne skulle ha gjort annerledes. – Det føles ut som vi har gjort de fleste tabbene, sier gründeren.

Villoid-gründer Jeanette Dyhre Kvisvik lanserte Villoid under en ELLE-fest i 2018.
Publisert

Villoid gjorde i fjor et inntektshopp fra 44 millioner kroner til 77 millioner kroner i 2021.

Driftsresultatet havnet på minus 3,1 millioner kroner.

– 2021 var et fantastisk år salgsmessig, sier gründer og daglig leder Jeanette Dyhre Kvisvik.

– Å doble omsetningen blir vanskeligere og vanskeligere jo større vi blir, men vi har klart det fire år på rad, så jeg er optimistisk.

Målet er én milliard kroner i salg i løpet av maks tre til fire år.

– På papiret ser det kanskje ut som vi er langt unna, men vi ligger an til å nå 200 millioner kroner brutto i år, og med en slik vekst går det fort, sier Dyhre Kvisvik.

Tøft fjorår

Fjoråret var samtidig tøft, forteller gründeren og deler voksesmertene.

– Vi gikk fra å være et "three man show", der tre av oss som har vært med fra start, gjorde det meste - til å bli et selskap med avdelinger og mellomledere.

I år lander Villoid på 50 ansatte.

– Vi skal opp til milliarden, og da er vi nødt til å finne de flinkeste folkene, sier hun og viser til at de blant annet har ansatt fem nye på innkjøp, noe hun selv tidligere var ansvarlig for.

– Jeg har egentlig jobbet for mye i selskapet - og ikke nok med selskapet.

Fremover er gründerens hovedanliggende følgelig å jobbe langsiktig, strategisk og bygge teamet.

– I fjor lærte vi oss at det hadde vært smart å rigge for vekst tidligere enn vi gjorde.

Den viktigste læringen

Hun viser til en årlig salgsvekst på nær hundre prosent i snitt siden lansering i 2018, men tror samtidig Villoid kunne ha vokst raskere, hadde selskapet enda tidligere hatt på plass gode systemer og folk for å håndtere store volum av både salg og kunder.

– Læringen er at man skal tørre å tenke lenger frem, enda tidligere. Det gjør at du kan skalere raskere, og det fokuserer vi på nå.

Samtidig kan du ikke ansatte for mange eller ha et stort lager for tidlig, forteller hun.

– Det går jo utover lønnsomheten, men personlig har jeg lært at jeg som gründer og daglig leder burde ha gjort meg selv litt mindre sentral i de operasjonelle oppgavene.

Nå skal Dyhre Kvisvik i hvert fall få tid til å planlegge litt lenger frem, herunder også å "fokusere hardt" på å bygge merkevaren Villoid. Det innebærer ifølge gründeren å gjøre Villoid mer kjent, jobbe tettere med influensere og ikke minst bygge bro mellom det nettbutikken i dag er basert på; kundedata - og det Villoid ideelt sett ønsker å være.

– Kjernen i veksten vår så langt, har vært å analysere data og bli bedre kjent med kundene våre og hva de vil ha, sier Dyhre Kvisvik og fortsetter:

– Vi må forstå hva de over 200.000 kundene som i 2022 var innom Villoid, vil ha til enhver tid, fordi det endrer seg etter vær, årstider og kategorier. I 2021 fikk vi mer datateknologi og analysekapasitet i selskapet, og det ser vi resultater av nå, sier hun.

Hårete salgsambisjoner

Ambisjonen er å ta markedsandeler fra utenlandske aktører som Zalando og Boozt.

– Vi har raskere levering og generelt en bedre kundeopplevelse. Det er det aller viktigste. De utenlandske aktørene har ikke lokale lagre i Norge og ikke personlig kundeservice. Vi har også et fokus på norske og nordiske merker, sier gründeren.

Hun tror ikke inflasjon og økte renter vil påvirke veksten i særlig grad.

– Zalando omsetter for flere milliarder kroner bare i Norge, og totalt sett går nesten 30 milliarder kroner til utenlandske nettbutikker i vårt segment. Med 200 milioner kroner i omsetning er vi da fortsatt ganske små, og det er mye å ta et jafs av.

Dyhre Kvisvik er ikke redd for å ha hårete salgsambisjoner.

– Jeg tror det er en superkraft i seg selv, som drar hele organsiasjonen med seg.

Gründeren mener de er en "first mover", som en ren online-aktør for "alt jenter ska ha i det norske markedet", men det har vært en bratt læringskurve på veien dit.

– Det føles ut som vi har gjort de fleste tabbene, sier hun og nevner:

– Treffsikkerheten på innkjøp i begynnelsen var for dårlig.

– Vi hadde verken data eller "know how", og vi kjøpte for få og for mange og feil produkter. Og da heisen streiket på vårt lager i fjerde etasje i den viktigste salgsperioden før jul, fikk vi dårlig tid og flyttet til et for lite lager.

Villoid planlegger nå å hente kapital i løpet av året.

– Vi er overbevist om at Villoid er i ferd med å bli en "kontantku". Det er ikke mange selskaper som kan vise til en så god vekst sammenlignet med konkurrenter og samtidig være i ferd med å ta en så god posisjon i et så attraktivt marked, sier Dyhre Kvisvik.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*