POLITIKK
Konkurransetilsynet vil ikke ha streng regulering av elbil-lading
Advarer mot «stilltiende» koordinering av priser.
Det er i dag ingen særskilte regler for lading av elektriske kjøretøy i prisopplysningsforskriften, som vil si at det ikke er konkrete krav om å informere kundene om hva det koster å lade bilen ved ulike ladestasjoner, eller hvordan tjenesten prises.
Barne- og familiedepartementet er nå i gang med en høringsrunde hvor de ber om innspill til eventuell regulering av dette markedet. Blant dem som tar til orde for strengere regler er Forbrukertilsynet og Naf.
Også Konkurransetilsynet ser behovet for endringer, men i sitt høringssvar fraråder de «streng regulering» av elbil-lademarkedet.
Det vil si at tilsynet mener at det bør stilles krav om at selskapene må opplyse om priser, for eksempel på en prismast eller på ladestolpen, men de vil ikke legge seg opp i hvordan aktørene priser på ladestasjonene. Dermed går de mot forslag om å kreve at alle priser per kilowattime (kWh), for eksempel.
– Bedre informasjon om priser kan gjøre det lettere for elbilistene å velge operatøren med lavest priser. Dette er bra for oss forbrukere. Men det er viktig at det gjøres på en slik måte at det ikke blir lettere for operatørene å stilltiende koordinere priser. For eksempel kan en prisportal med detaljert oversikt over prisene til alle aktørene i verste fall ha uheldige konsekvenser på konkurransen, sier nestleder i Konkurransetilsynets avdelingen for bygg, industri og energi, Marita Mæland Skjæveland.
Det bør likevel være opp til den enkelte aktør å vurdere hvordan de vil opplyse om priser på ladestasjonene, mener hun. Det er viktig for å hindre at regulering hemmer innovasjon, ifølge en pressemelding fra tilsynet.
«Generelt mener Konkurransetilsynet at en omfattende regulering av markedet for elbillading kan føre til lite utvikling, dårligere konkurranse og høyere priser for forbrukerne,» skrives det i meldingen.