Netthandel
Netthandel dro Schibsted ned
Mediekonsernet Schibsted leverte et dårligere resultat enn analytikerne forventet i første kvartal.
Etter den enorme veksten under det første pandemiåret, både i omsetning og verdi på børsen, har det gått litt tråere for Schibsted siden i fjor sommer.
Trenden fortsetter i første kvartal. Selskapet omsatte for 3,65 milliarder kroner i årets tre første måneder, ifølge kvartalsrapporten. Driftsresultatet før- av og nedskrivninger (ebitda) klokket inn på 480 millioner kroner.
Mens inntektene er noe høyere enn analytikerne ventet på forhånd, var resultatet dårligere.
I rapporten trekkes avdelingen for markedsplasser, som Finn er en stor del av, frem som positiv. Omsetningen på dette området var 35 prosent høyere enn samme periode i fjor. Ebitda endte på 392 millioner kroner.
På den andre siden trakk «e-commerce», eller netthandel, ned. Avdelingen inkluderer også distribusjonstjenester, som omfatter Helthjem og Morgenlevering, samt Prisjakt. Selskapet viser til et hopp under pandemien, og at aktiviteten på området nå er lavere.
Venture-avdelingen nevnes også. Schibsted gjorde seks oppfølgingsinvesteringer i første kvartal, hvor Tibber var den klart største.
Da Shifter snakket med Schibsted om denne investeringen, varslet de at den bare var begynnelsen. Konsernet planlegger å doble ventureinvesteringene fremover.