Netthandel

Kristin Skogen Lund er administrerende direktør i Schibsted.

Netthandel dro Schibsted ned

Mediekonsernet Schibsted leverte et dårligere resultat enn analytikerne forventet i første kvartal.

Publisert Sist oppdatert

Etter den enorme veksten under det første pandemiåret, både i omsetning og verdi på børsen, har det gått litt tråere for Schibsted siden i fjor sommer.

Trenden fortsetter i første kvartal. Selskapet omsatte for 3,65 milliarder kroner i årets tre første måneder, ifølge kvartalsrapporten. Driftsresultatet før- av og nedskrivninger (ebitda) klokket inn på 480 millioner kroner.

Mens inntektene er noe høyere enn analytikerne ventet på forhånd, var resultatet dårligere.

I rapporten trekkes avdelingen for markedsplasser, som Finn er en stor del av, frem som positiv. Omsetningen på dette området var 35 prosent høyere enn samme periode i fjor. Ebitda endte på 392 millioner kroner.

På den andre siden trakk «e-commerce», eller netthandel, ned. Avdelingen inkluderer også distribusjonstjenester, som omfatter Helthjem og Morgenlevering, samt Prisjakt. Selskapet viser til et hopp under pandemien, og at aktiviteten på området nå er lavere.

Venture-avdelingen nevnes også. Schibsted gjorde seks oppfølgingsinvesteringer i første kvartal, hvor Tibber var den klart største.

Da Shifter snakket med Schibsted om denne investeringen, varslet de at den bare var begynnelsen. Konsernet planlegger å doble ventureinvesteringene fremover.

Shifter dypdykk: Schibsted Ventures

  • Schibsted Ventures investerte for en milliard i 2021 - Derfor investerer de stadig mer i startups (LINK)
  • Stor oversikt: Alle Schibsted Ventures investeringer de siste fem årene (LINK)
  • Dette kravet firer Schibsted Ventures aldri på når de leter etter mulige investeringer (LINK)