Mats Staugaard (t.v.) og Rune Røsten (t.h.) i Schibsted Ventures møtte Shifter på operataket for å presentere sin siste investering, Edgeir Vårdal Aksnes i Tibber.
Mats Staugaard (t.v.) og Rune Røsten (t.h.) i Schibsted Ventures møtte Shifter på operataket for å presentere sin siste investering, Edgeir Vårdal Aksnes i Tibber.

Tibber var bare oppvarming: Schibsted skal doble antallet startup-investeringer

Rune Røsten og Mats Staugaard i Schibsted Ventures har 300 millioner kroner til rådighet når mediekonsernet girer opp investeringstakten.

Publisert Sist oppdatert

Leder i Schibsted Ventures Norge, Rune Røsten, var meget fornøyd da Shifter møtte ham, kollega Mats Staugaard og Tibber-gründer Edgeir Vårdal Aksnes på Operataket i slutten av oktober.

Anledningen var at Schibsted kjøpte Petter Stordalens aksjer i strøm-startupen fra Førde.

Medie- og rubrikk-konsernets investering i Tibber på til sammen 500 millioner kroner er den desidert største startup-investeringen til Schibsted noensinne.

Skal vi tro Røsten er dette bare starten på et enda mer startup-ivrig Schibsted enn vi har sett til nå.

– De første 10 årene vi nå har holdt på med ventures i Norge, er bare oppvarming. Det er nå det begynner, sier han og forteller at investeringen i Tibber markerer et taktskifte for Schibsted Ventures.

Det Schibsted som går inn på eiersiden i Tibber, er et konsern med langt større finansielle muskler enn tidligere.

Etter en suksessfull børsnotering av Adevinta, sitter konsernet nå på verdier på flere titalls milliarder.

– Vi er i en helt annen finansiell posisjon nå. Samtidig går virksomheten i Norge og Sverige kjempebra. Vi skal vokse. Det er ingenting å lure på, sier Røsten.

Røsten vil ikke ut med eksakt hvor mye Schibsted bruker på startup-investeringer i året, men Shifter erfarer at det er opp mot 300 millioner.

Det går til både nye investeringer og til oppfølgingsinvesteringer i porteføljen. Større investeringsmuligheter, som for eksempel Tibber, kommer i tillegg, forklarer Røsten.

Mye godt ut av lav oljepris

Rune Røsten har vært med siden Schibsted gjorde sin første startup-investering i Norge for rundt 10 år siden.

Tidligfase-delen i Schibsted har siden gått under mange navn: Vekst, Next og Growth.

Rune Røsten, leder for Schibsted Ventures Norge, Christian Horn Hanssen, investeringsansvarlig, Hanne Hollstedt, merkevarebygger, Anne-Line Hogstad, HF-ansvarlig og Anders C. Rønning, finans
Rune Røsten, leder for Schibsted Ventures Norge, Christian Horn Hanssen, investeringsansvarlig, Hanne Hollstedt, merkevarebygger, Anne-Line Hogstad, HF-ansvarlig og Anders C. Rønning, finans

Nå er det Schibsted Ventures som er navnet. Røsten forteller at opptrappingen av venture-businessen kommer av noen store trender i samfunnet som Schibsted vil være med på.

– De første årene vi holdt på i Norge så vi spirene til noe, men mellom 2012 og 2014 merket vi at det var krevende, rett og slett fordi oljeprisen var så høy at alt talent ble sugd opp av oljebransjen.

– Startups var heller ikke noe spennende, for de fleste. Nå er det en helt annen situasjon - det har mer eller mindre eksplodert.

Henter toppstudenter

Røsten viser til at studenter mer enn før ønsker å jobbe i eller med en startup etter endt utdanning. Der «alle» tidligere skulle til store konsern som Orkla, Hydro og Schibsted, eller til olje og gass, suger nå en skog av små tech-selskaper til seg stadig flere toppstudenter.

– I tillegg er det store samfunnsproblemer som må løses, som unge folk vil ta tak i. Den reisen vil vi være med på, og vi tror vi kan gjøre en forskjell, sier Røsten, og viser til at bærekraft er et viktig kriterium for Schibsted som investor, noe de har funnet i blant annet Tibber, Tørn og Bookis.

Mye av det samme, bare mer og større

Til nå har Schibsted vært en en av Norges mest profilerte B2C-investorer: Tillit Forsikring, Tørn, Homely og Hjemmelegene, for å nevne noen.

Røsten forteller at de vurderer investeringer løpende og holder muligheter åpne, men at det er primært forbrukerprodukter og -tjenester de investerer i.

Det er der Schibsted har en unik posisjon de kan dele med selskapet, påpeker han.

Schibsted bruker blant annet sin merkevarekompetanse og alle sine digitale flater, om det er innen nyhetsmedier eller rubrikk, til å eksponere og gi markedsføring til startups.

– Vi utfordrer stadig oss selv på hva vi skal investere i. Selv om det er mye B2C, gjør vi også B2B, for eksempel Fundingpartner, Fixrate og Inzpire.me, men for eksempel et selskap innen enterprise SaaS eller et selskap som vil nå SMB i USA, da er vi ikke den beste investoren, sier Røsten.

At Schibsted skal satse enda større på startups, er forankret helt til topps hos konsernledelsen og styret. Shifter har tidligere fortalt hvordan Kristin Skogen Lund var personlig engasjert i den nevnte Tibber-investeringen, og at et møte med Petter Stordalen under Arendalsuka var utløsende for kjøpet.

– Vi skal både gjøre flere og større investeringer. Vi vil også se mer på selskaper som har kommet lenger og som er i en vekstfase, sier Røsten.

Ser mot Norden

Schibsted Ventures vil rette blikket mot hele Norden. Røsten sier de har et mål om 15-20 investeringer i året, opp fra dagens 10.

– Det er målet, så får vi se hva som er mulig å få til. Det viktigste for oss er uansett ikke flest mulig investeringer, men å være en god investor som kan bidra til å akselerere selskapene gjennom merkevarebygging, rollout-kompetanse og langsiktig finansiering, sier Røsten.

For ordens skyld: Schibsted har gjennom E24 en eierpost på 8 prosent i Shifter.

Powered by Labrador CMS