elsparkesykler
Johan Olovsson og Espen Rønneberg i Ryde Technology. Foto: Jan Inge Haga, Stavanger Aftenblad
Norske Ryde politianmeldt i Sverige
Ryde har plassert ut elsparkesykler i Stockholm uten tillatelse. Det er feil, hevder selskapet selv, som nå er meldt til politiet av Stockholm by.
Det melder svenske DI og SvD.
I Oslo ble det nylig kjent at svenske Voi, tyske Tier og estiske Bolt vant anbudet om å få leie ut elektriske sparkesykler i gatene. Av 12 søkere, havnet norske Ryde på sjetteplass.
Det norske selskapet var svært misfornøyd med avgjørelsen, og ba ifølge Avisa Oslo om kontakt med kommunen før de stanset virksomheten. Kort tid etter stengte Ryde likevel i hovedstaden.
På nyåret fikk åtte aktører tillatelse til å operere i Stockholm. Bird, Bolt, Lime, Moow, Link, Tier, Voi og Dott er alle underlagt avgifter og antallsbegrensninger.
Denne uken rullet likevel Ryde ut sine elsparkesykler i de svenske gatene, uten tillatelse fra verken byen eller politiet.
Anket vedtaket
Ryde har ifølge svenske medier tidligere søkt om tillatelse, men fått avslag fordi søknaden kom etter Stockholms frist i fjor høst. Den norske aktøren anket vedtaket.
Selskapet har også tidligere stilt i retten mot både Trondheim og Bergen kommune.
Overfor Shifter hevder selskapets toppsjef, Johan Olovsson, at tidsfristen i Stockholm ikke var offentlig kjent. Han mener de gjorde en aktiv blokkering av nye aktører.
I et brev til Stockholm kommune i januar, varslet Ryde deres inntog av elsparkesykler selv om søknaden ble avslått. De hevder at Rydes virksomhet ikke er tillatelsespliktig.
Selskapets toppsjef, Johan Olovsson, skrev følgende i eposten:
«Vi har blitt enige om vårt standpunkt med en professor i forvaltningsrett med spesiell kunnskap om disse spørsmålene, som også deler vårt syn som beskrevet ovenfor.»
Miljøpolitiker Daniel Helldén er blant dem som nå reagerer kraftig og vil ha dem vekk.
– De har anket vår oppfatning til politiet om at de ikke bør få tillatelse. Men avgjørelsen ble tatt av politiet. De har ikke anket den delen, og siden de ikke har tillatelse, bør neste steg være at de fjernes umiddelbart, sier han til DI.
Avisen presiserer at prosessen med å søke om tillatelse ivaretas av kommunen, men selve tillatelsen utstedes av Politimyndighet. Det er også politiet som følger opp eventuelle overtredelser.
– Vi vil gjerne fjerne syklene selv, men det får vi ikke til, sier Helldén.
Politianmeldt
Trafikketaten i Stockholm har nå anmeldt det norske selskapet til politiet, skriver DI. Det samme skriver prosjektleder Johan Sundman ved Trafikkontoret Stockholms stad på Linkedin.
Fremgangsmetoden til Ryde får flere i bransjen til å reagere.
«Veldig skuffende og uakseptabel oppførsel fra Ryde», skriver sjef for nordisk samfunnskontakt i konkurrenten Bird, Francois Jonas Lefébure, på Linkedin.
Den svenske bransjeorganisasjonen for elsparkesykkelselskaper, Nordic Micromobility Association (NMA), har også lagt ut en pressemelding om saken.
«Riktignok kan Rydes handlinger ses som et symptom på den gråsonen og uvissheten som råder for delt mikromobilitet, men det motvirker og ødelegger den tilliten og samarbeidet som NMA jobber for å bygge opp», skriver de.
Shifter har vært i kontakt med Olovsson som ikke ønsker å kommentere saken ytterligere.
I en tidligere versjon av denne saken skrev Shifter at det var avholdt en anbudskonkurranse i Stockholm, tilsvarende den i Oslo. Det stemmer ikke.