sport
Over én million kan bruke SportAIs teknologi som følge av ny avtale
Den norske oppstarten inngår sin første store kommersielle avtale med MATCHi.
Det norske sportsteknologiselskapet SportAI har signert sin første store kommersielle avtale med den svenske padel-plattformen, MATCHi.
Det opplyses om i en pressemelding.
Avtalen vil gi over én million brukere tilgang til SportAIs AI-drevet teknikk-analyse, som tidligere kun har vært tilgjengelig for profesjonelle utøvere.
MATCHi, som opererer i 30 land og administrerer mer enn 2.600 anlegg og 14.000 baner, vil med det integrere SportAIs teknologi på sine plattformer.
Det var Sports Business Journal som omtalte avtalen først.
– Dette markerer et viktig steg i vår reise mot å demokratisere sportsteknologi og gjøre eliteinnsikter tilgjengelig for alle, sier gründer og administrerende direktør i SportAI, Lauren Pedersen.
Shifter har flere ganger omtalt SportAI som i løpet av oppstartsåret har hentet penger i to omganger fra blant annet Magnus Charlsen og Trond Kittelsen, gründeren bak Sevensix.
Sist sikret selskapet frisk kapital tilsvarende 20 millioner kroner i en seed-runde.
Det var i desember 2023 SportAI først så dagens lys. Blant grunnleggerne er flere kjente norske tech-ledere, blant annet Andreas Thome og Espen Agdestein.
Selskapet utvikler programvare som skal hjelpe utøvere, treningsannlegg, trenere, medieselskaper og utstyrsprodusenter med teknisk analyse av sport ved hjelp av kunstig intelligens.
I første omgang har de valgt å fokusere på tennis, golf og padeltennis ettersom gründerne har mest kunnskap derfra – men har flere ganger uttalt at de vil satse på flere områder.
MATCHi ble grunnlagt i Sverige i 2012 og er en aktør innen booking av baner og tjenester for racketsporter.
– Vi er begeistret over å samarbeide med SportAI for å transformere racketsport-opplevelsen ved hjelp av kunstig intelligens, sier administrerende direktør, Daniel Ekman.