Techledere

Ny Huddly-sjef: – Aldri vært opptatt av titler og lederposisjoner

– Jeg er veldig bevisst på de tingene jeg ikke kan, og prøver aldri å late som at jeg kan ting heller, sier Rósa Stensen, som likevel er opptatt av å være en tydelig leder for Huddly. 

Huddly-sjef, Rósa Stensen..
Huddly-sjef, Rósa Stensen..
Publisert Sist oppdatert

– Jeg har aldri hatt en tiårsplan for hva jeg skal få til, men heller vært opptatt av å jobbe med de tingene som gir meg den der «driven», sier Rósa Stensen. 

I sommer ble det klart at hun tar over toppleder-stolen for videokonferanse-selskapet Huddly, etter at Graham Williams gikk av på dagen som følge av en strategisk uenighet med styret. 

Huddly

  • Ble etablert i 2013 av Anders Eikenes og Stein Ove Eriksen.

  • Selskapet produserer og selger videokonferanse-utstyr som blant annet tar i bruk AI for å forbedre møteopplevelsen. 

  • Hovedkontoret ligger i Oslo, men selskapet har også tilstedeværelse flere steder over hele verden.

  • Har samarbeidsavtaler med kjempeaktører som Google, Zoom og Microsoft som selger videoutstyret. 

  • Ble børsnotert på Euronext Growth i 2021. 

  • Kjente aktører fra startupbransjen som Alexander Woxen, Jonas Rinde og Heidi Frost Eriksen har vært innom selskapet siden oppstart. 

  • Har i dag over 100 ansatte. 

  • Huddly rapporterte inntekter på 39 millioner i 2. kvartal 2024, en økning på 18 prosent sammenlignet med 1. kvartal og en nedgang på 32 prosent sammenlignet med 2. kvartal 2023. Bruttomarginen falt til 39 prosent i 2. kvartal 2024, sammenlignet med 48 prosent i 1. kvartal 2024 og 57 prosent i 2. kvartal 2023.

  • Huddly opplevde en betydelig inntektsnedgang i 2023, med et fall fra 452 millioner NOK i 2022 til 211 millioner NOK i 2023, hovedsakelig på grunn av forsyningskjede­utfordringer og redusert omsetning fra strategiske partnere. 

Selv om Stensen aldri har vært opptatt av titler, stillinger eller lederposisjoner ble hun med det på kort tid øverste sjef i et børsnotert selskap – som de siste årene har vært gjennom både store oppturer og bratte nedturer. 

Med stor tro på både teamet og produktet er hun nå veldig klar til å ta større markedsposisjoner på verdensbasis for det Oslobaserte selskapet

Forelsket seg i Oslo

– Det har kanskje vært litt tilfeldigheter som har ført meg hit, men kanskje ikke likevel også, sier den ferske Huddly-sjefen, som opprinnelig er fra Island. 

Som for mange var det flere viktige faktorer som brakte henne til Norge og hovedstaden:

– Helt siden jeg var liten hadde jeg lengtet ut. Jeg begynte derfor å studere på KTH i Stockholm der jeg tok kjemiingeniør-utdanningen min. Før siste året tok jeg et internship i Shell, som tilfeldigvis førte meg til Norge. 

– Der traff jeg en trønder, legger hun til og ler. 

Etter hvert ble hun også forelsket i Norges hovedstad, som gjorde at hun og mannen valgte å bli boende. 

Måtte bli med

Gjennom en kollega i Shell ble hun videre dratt inn i Aker-systemet og inn i internoppstartsselskapet Aize.

Det var da hun traff Alexander Woxen, som på daværende tidspunkt var administrerende direktør i Huddly, som fikk henne med inn i videokonferanse-oppstarten. 

– Det var produktet og teknologien som fristet rett og slett. Det er en helt utrolig kul teknologi og jeg tenkte bare «dette må jeg være med på». Siden har jeg vært her, sier hun med et smil.

Fra tidlig av hadde hun et bredt ansvarsområde, og etter et år i selskapet ble det opprettet en driftssjefs-stilling som hun var i frem til lederbyttet i juli i år. 

– Jeg har liksom aldri vært den jenten som har tenkt at jeg skal et eller annet sted. Jeg har vært mer opptatt av å jobbe med ting som utfordrer og motiverer meg, slik at jeg føler jeg driver med noe spennende.

Et rockestjerne-team

Selv om Stensen kun har vært administrerende direktør siden juli, har hun altså rukket å bli både godt kjent med teamet og produktene til Huddly i løpet av årene hun har vært der. 

– Har du en spesiell ledelsesfilosofi?

– Jeg er jo bare meg, så jeg har kanskje mer en lederstil. Jeg er veldig opptatt av at alle jobber som et lag. Min rolle er å skape tydelighet og ha tydelige mål, svarer hun. 

Stensen legger til at hun er opptatt av å jobbe i gode team, og mener Huddly-gjengen er i en verdensklasse innenfor bransjen:

Illustrasjonsbilde

– For min del mener jeg Huddly er enestående på grunn av teknologien. Og folkene som har bygget dette er rockestjerner. 

Hun påpeker flere ganger at mange av de ansatte også mest sannsynlig er mye dyktigere enn henne selv, noe som også er med på å gi henne den gode «driven» hun søker.

– Så det er kanskje en god ting?

– Jeg er veldig bevisst på de tingene jeg ikke kan, og prøver aldri å late som at jeg kan ting heller. Jeg leder kanskje verdens fremste team på sitt område, og da hjelper det ikke om jeg later som at jeg er bedre på ting.

Hun fortsetter: 

– Som leder får jeg dermed jobbe både med teknologien, men også folkene som klarer å lage den. Det er veldig motiverende. Så er det gjerne litt sånn at når man trives gjør man det ofte bra, noe som åpner muligheter, legger hun til. 

Fra rakettvekst til børsutfordringer

Shifter har i årenes løp fulgt Huddlys utvikling. Selskapet har utvilsomt vært gjennom perioder med rakettvekst, men også tøffe perioder – spesielt etter børsnoteringen på Euronext Growth

Da Huddly gikk på børs i 2021, var det til en pris på 20 kroner aksjen. I forkant var det stor interesse og selskapet ble priset til tre milliarder kroner. Kursen har senere blitt kraftig barbert. 

Blant annet har salget gjennom strategiske partnere i perioder gått trådt på grunn av indirekte forsyningsproblemer. I mai endret selskapet derfor noe på salgsstrategien. 

– Rakettveksten som var, viser et reelt potensial. Hvorfor skulle en aktør som Google snakke med et lite selskap fra Norge, med mindre det er noe reelt vi kan tilby som andre ikke kan, påpeker Stensen. 

I likhet med det flere børsmeldinger har vist til tidligere, peker hun også på at konsentrasjonen på salg gjennom strategiske partnere, har gjort dem noe sårbare. 

– Så veksten var konsolidert på få, som gjør at man blir veldig eksponert om en eller begge får problemer med sin «supply chain» (forsyningsproblemer) og salg. Nå er vi i ferd med å jobbe systematisk mot å bli mindre konsolidert, sier Stensen. 

Illustrasjonsbilde

Hun påpeker likevel at å jobbe med «store muskler» som Google og Microsoft er en kjempestor mulighet og fordel i den videre kommersialiseringen av teknologien.

– Så: Ja, det har vært en reise. Det viser potensial, samtidig som at man har gjort seg opp noen læringer underveis. Jeg sier ofte til teamet: «Det er flott å gjøre feil, men vi skal ikke gjøre den samme feilen to ganger. Vi skal gjøre nye feil». 

– Ser du for deg en rakettvekst fremover?

– Nei, jeg føler vi har et realistisk syn på det, der vi planlegger å bygge stein på stein. Gradvis og sunt fremover, svarer hun.

Tro på teknologien 

På tross av de tidligere utfordringene er Stensen imidlertid fast bestemt på at de nå har en sunn strategi for veksten videre. 

– Selv om vi ikke har endret strategien, har vi endret måten vi tilnærmer oss å få implementert den. Det er der jeg kommer til å sette mitt preg. 

Stensen fortsetter: 

– Vi mener vi kan være et reelt alternativ til fysiske møter. Måten vi løser det på er at vi har plassert flere kameraer i rommet, forteller hun og forklarer om hvordan de blant annet bruker AI til å «regissere» de digitale møtene slik at møtedeltagerne får med seg situasjonen i rommet. 

– Litt som på Dagsrevyen, legger hun til. 

Det var i januar 2023 selskapet lanserte verdens første AI-styrte multikamerasystem. 

– Ikke bekymret

– Vi har teknologien og er frontrunner. Nå er vårt og mitt hovedmål å få den ut i verden. Den er validert av store anerkjente globale selskaper som har valgt å ta den i bruk. Så vi vet vi er på et riktig spor. 

– Det er over ti år siden Huddly først ble etablert: Hva tror du er likt og annerledes?

– Den røde tråden er fortsatt den samme. Det er fortsatt mange av de samme folkene her, spesielt blant dem som jobber med teknologien. Det er ganske unikt. I tillegg har vi fortsatt den samme driven med å skulle gjøre hybrid arbeid til en reell mulighet. 

– Pandemien viste utvilsomt et potensiale: Hva tenker du om fremtiden til videomøter?

– Basert på analyser og data ser vi et svært marked som fortsatt er i vekst. Vi må bare kapre en større del av den. Jeg er ikke bekymret for at folk skal begynne å rive kameraene ut av møterommene, snarere tvert imot. Jeg tror folk vil begynne å se på hvordan det å ha flere kameraer i rommene kan gi en god opplevelse, svarer Huddly-sjefen.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.