spill
Storebrand dumper Activision Blizzard
Storebrand ekskluderer spillkjempen etter at det har vært i hardt vær etter at selskapet ble saksøkt for seksuell trakassering og kjønnsdiskriminering i fjor sommer.
– Vi har nå ekskludert Activision Blizzard på grunn av diskriminering av kvinnelige ansatte, blant annet når det gjelder lønnsvilkår, forfremmelse og en kultur for seksuell trakassering, forteller konserndirektør for kapitalforvaltning i Storebrand Jan Erik Saugestad til E24.
– Selskapet praktiserer det som synes å være systematisk diskriminering mot opptil 20 prosent av de ansatte, sier Saugestad videre.
Activision Blizzard er blant verdens største spillselskaper, og står blant annet bak kjente spill som Call of Duty, World of Warcraft og Candy Crush.
Myndighetene har saksøkt produsenten for helsefarlige arbeidsmiljø og for å lukke øynene for seksuell trakassering av kvinnelige ansatte.
Saugestad forteller at sosiale forhold i ESG (miljø/klima, sosiale forhold og selskapsstyring) blir stadig viktigere, og at Storebrand gjennom aktivt eierskap og påvirkning vil få selskapene til å erkjenne utfordringene og vise endringsvilje.
– I dette tilfellet har vi ikke fått den responsen fra selskapet som vi ønsket og forventet, og vi ser liten vilje til å ta tak i disse forholdene.
Samtidig som Activison Blizzard står midt i alvorlige anklager om kjønnsdiskriminering, er selskapet i ferd med bli kjøpt opp.
I januar meldte teknologigiganten Microsoft at de vil kjøpe Activision Blizzard for 68,7 milliarder dollar, eller rundt 600 milliarder kroner. Om avtalen blir godkjent vil det være den største noensinne av et amerikansk teknologiselskap.
Dersom oppkjøpet går gjennom, blir Microsoft verdens tredje største spillprodusent, målt etter omsetning, bare forbigått av Tencent og Sony.
Katalogen til Activision vil bli rullet ut på Xbox sin abonnementstjenester Game Pass så snart som mulig, ifølge The Verge.