SPILL
1500 utviklere står i kø for å teste det nye norske 3D-verktøyet som kan revolusjonere spillindustrien
Nå kommer Skyfall Ventures, Trond Riiber Knudsen og israelske investorer inn på eiersiden i Sloyd.
Oppstartsselskapet Sloyd ble unnfanget under Antler-programmet i Oslo i fjor. Et halvt år senere traff gründerteamet hverandre for første gang, med Shifter på slep. I løpet av den perioden hadde gründerne hentet to millioner kroner til tjenesten, som skal gjøre det like lett å produsere digitale 3D-objekter som å skru sammen Ikea-møbler.
I første omgang retter gründerselskapet seg mot spillindustrien. Tanken er at objektene som med en håndvending genereres i verktøyet til Sloyd, eksempelvis digitale stoler og bord, kan eksporteres og plasseres inne i ulike spill.
På sikt er også andre bransjer en mulighet for Sloyd. For eksempel kan man tenke seg at verktøyet kan brukes i sammenheng med 3D-printing, VR, AR og videoproduksjon.
Gründertrioen Øyvind Sørøy, Andreas Edesberg og Avi Latner er ikke alene om ha troa på tjenesten. De anslår å ha snakket med over 100 potensielle investorer siden i fjor sommer.
Nå har Sloyd lukket en kapitalinnhenting på ytterligere 6 millioner kroner, totalt 8 med pengene som ble hentet i fjor. Runden ble gjennomført ved Startuplab-metoden SLIP, og dermed utsettes prisingen av selskapet.
– Det har vært ekstremt mange samtaler. Vi måtte si nei til folk, men har lagt et bra grunnlag for de neste rundene. Noen ville også se litt mer validering, for vi har jo ikke lansert ennå. Det er et bra utgangspunkt, sier Edesberg.
Israelske penger inn
Norske Skyfall Ventures ledet runden, hvor også israelske Fresh Fund deltok. Sistnevnte debuterer med denne investeringen i Norden.
I tillegg har selskapet Overwolf skutt inn kapital. Den israelske teknologiplattform spesialiserer seg på såkalt «modding», og gjør det mulig for tredjepartsutviklere å bygge, distribuere og tjene penger på apper og modifikasjoner i spill. De har også et eget investeringsselskap, som med satser penger på teknologi mer eller mindre knyttet til spillindustrien. Det er dette som går inn på eiersiden i Sloyd.
– For oss er det gull verdt med disse investorene, som på sikt kan være med å pilotere teknologien, sier Edesberg.
Dørene til det israelske miljøet ble åpnet av medgründer Avi Latner, som kommer fra og har base i Tel Aviv.
Engleinvestorer er også med, deriblant Trond Riiber Knudsen, samt familieselskapet Haga Ventures, som styres av Dune Analytics-gründer Fredrik Haga, Poption-gründer Petter Haga, og Clarify-sjef Knut Arne Haga.
– Det har nok blitt mer og mer founder's market, og vi kan kanskje si at gaming har fått et ekstra push med all oppmerksomheten rundt metavers og web 3.0. Det endrer perspektivet på hva gaming er og kan bli, sier Edesberg.
Vrien balansegang
Han viser til at den globale spillindustrien er verdt omkring 170 milliarder dollar årlig, og er dobbelt så stor som musikk og film - til sammen.
– Når du legger på at det blir en sentral del av det neste internettet, så blir det noe helt annet.
Det dypteknologiske aspektet gir både muligheter og skaper utfordringer, ifølge Edesberg.
– Det er ikke så mange som får til det vi gjør. Likevel forventer investorer tidlig lansering og traction. Det er en vrien balansegang, dette med skalebarhet i teknologien mot å gi verdi så tidlig som mulig. Det er frem og tilbake hele tiden.
– Hva blir det viktigste og mest utfordrende fremover?
– Nå har vi begynt å legge grunnlaget. Men man vet ikke helt hva som vil dukke opp. Derfor vil vi også lansere så fort som mulig, for å få de nødvendige tilbakemeldingene og sørge for å ha riktig kurs.
1500 på venteliste
Da Shifter sist snakket med Sloyd, var et såkalt MVP (minimum viable product) på trappene. Nå styrer selskapet mot lansering av en lukket beta i februar.
– Da slipper brukere virkelig til. Det blir mer enn et proof of concept, som vi kjørte i fjor, sier Edesberg, og forteller at 1500 potensielle brukere står på venteliste for å få fingrene i den nye programvaren.
Pengene skal brukes på videreutvikling og etter hvert full lansering, samt markedsføring. For å komme dit har selskapet nå utvidet staben til 8, og enda flere skal inn nå som selskapet har penger på konto.
Teamet er såkalt distribuert, som vil si at de sitter på ulike steder rundt om i verden. I tillegg til Norge og Israel, har Sloyd nå ansatte i Tyskland, Nederland, Saudi Arabia og India.