FINTECH

Vipps dropper betaling i terminal.

Vipps-funksjon legges ned: «Ingen hemmelighet at det finnes enklere løsninger»

Slutt på terminalbetaling med Vipps.

Publisert Sist oppdatert

Bruken av Vipps i terminal er fortsatt «veldig, veldig lav», skriver selskapet i en e-post sendt ut til kunder som har benyttet funksjonen etter 1. november.

Derfor legges tjenesten, som blant annet har blitt tilbudt av Rema 1000, ned fra 1. februar.

– Det er jo ingen hemmelighet at det finnes enklere løsninger. Vi skjønner at det å taste 5 for Vipps, og så åpne appen, ikke blir enkelt nok, sier Caroline Lunde, kommunikasjonsjef i Vipps til Shifter.

Caroline Lunde, kommunikasjonsjef i Vipps.

Både såkalt tæpping av kortet og ikke minst Apple Pays mobilbetalingsløsning er raskere alternativer enn QR-løsningen fra den norske fintech-giganten.

På 2,5 år har Vipps ikke klart å få en markedsandel på mer enn to promille av dette markedet, eller to av tusen betalinger med sin tjeneste «Tast 5 for Vipps».

– Det var neppe den markedsandelen dere hadde sett for dere da tjenesten ble lansert sommeren 2020?

– Absolutt ikke, sier Lunde.

En av fem kunne ikke betale med Vipps

En annen ting som har begrenset utbredelsen, er at ikke alle banker støtter tjenesten. Dermed er det slik at én av fem Vipps-brukere ikke har kunnet betale i terminal.

Da Vipps lanserte muligheten i 2020, fantes det ikke noen andre måter for Vipps å ta seg inn i butikk-markedet.

I dag er det imidlertid flere alternativer, som gjør at det fortsatt vil være mulig å betale med Vipps i fysiske butikker på andre måter enn gjennom kortterminalen. Det finnes blant annet integrasjoner med kassasystemer, som sørger for betaling gjennom en push-varsling direkte i appen.

Caroline Lunde viser også til at man kan bruke en egen QR-kode og la butikken skanne den. Sammen med McDonalds har Vipps også tatt frem en løsning som lar kunden bestille i restaurant-appen og betale direkte med Vipps uten å være borte i en kasse eller terminal.

Rydder opp i selskapet

Sammenslåingen med Mobile Pay har også hatt sitt å si for beslutningen:

– Det gjør det enda viktigere å rydde i produktporteføljen, slik at vi bare har produkter som kan skalere overalt. Et av kravene er at produktene skal brukes av veldig, veldig mange, sier Lunde.

For halvannen måned siden valgte Vipps også å legge ned satsingen på mobilabonnement.