Spareksykkelsselskapet Voi må spare, men det vil ikke føre til færre kjøretøy på gatene.
Spareksykkelsselskapet Voi må spare, men det vil ikke føre til færre kjøretøy på gatene.

Voi må kutte kostnader

Elsparkesykkelselskapet er neste svenske vekstrakett som drar i håndbrekket.

Publisert Sist oppdatert

Saken er oppdatert.

I et innlegg på selskapets egen blogg skriver selskapet at den nåværende markedssituasjonen gjør at man må legge større vekt på lønnsomhet. Derfor skal kostnadene ved hovedkontoret i Stockholm kuttes med 25 prosent.

75 prosent av besparelsene skal komme fra kostnadskutt i tredjepartstjenester. De siste 25 prosent handler om å si ansatte.

Ifølge blogginlegget betyr det at cirka 35 personer må forlate hovedkontoret i Stockholm. Det tilsvarer cirka 10 prosent av staben.

«I tider som dette er det ekstra viktig å fokusere på kostnadsbasen og forlenge 'runway'. Vi mener at vi er i en bra posisjon etter disse endringene», sier Voi-sjefen Fredrik Hjelm til Dagens Industri.

Selskapet melder også at det ikke planlegger noen nye kapitalanskaffelser i overskuelig fremtid, Voi hentet drøyt én milliard kroner i slutten av 2021. Det var en kombinasjon av nyemisjon, konvertibellån og gjeldsfinansiering. Selskapet ble da verdsatt til drøyt ni milliarder svenske kroner, ifølge Dagens Industri,

Voi har fortsatt ikke levert tall for 2021, men Breakit skriver at selskapet har meldt om et rekordår med 140 prosent vekst i omsetningen. I 2020 landet omsetningen på 395 millioner svenske kroner. Det skulle i så fall bety tallet for 2021 vil bli oppiot 950 millioner kroner.

Resultatet er følgelig heller ikke kjent. Voi har tidligere meldt om bedre marginer og lønnsomhet i 2021, så minuset bør være en god del lavere enn tapet på 476 millioner kroner i 2020.

Powered by Labrador CMS