Sykkel
XXL satser på startups
Sykkelmontørene Daniel Guillen og Adam Michalak skru opp sykler hos Joule.
Foto: XXL
Selger stort parti med elsykler til Joule.
Etter rekordsalg under pandemien har sportskjeden XXL slitt med fallende omsetning, store varelagre og økende kostnader i det siste.
I desember sikret XXL en emisjon på 500 millioner kroner for å tilfredstille bankens lånebetingelser, og analytikere har spådd at kjeden må hente enda mer penger senere.
Joule leier ut XXL-sykler
Det er med andre ord tid for å tenke litt annerledes. Og nå melder XXL at det går nye veier i jakten på omsetning.
Sist uke leverte XXL 75 elsykler til startupen Joule som satser på utleie. Syklene skal rulle ut i Oslo til våren.
– Vi ønsker å skape miljøvennlige og populære mobilitetsløsninger. Gode alternativer til bilen! Verden trenger å tenke nytt på dette området, og våre tester hittil har vist at det er stor interesse for elsykkelabonnement, sier daglig leder Henning A. Anthonsen i Joule i en kommentar.
Elsykkelabonnementet koster mellom 799 og 1799 kroner i måneden. Da får man med seg elsykkelen hjem med lås og tyveriforsikring.
– Dette er verdifull læring for oss, både som nisje og for å lære hvordan vi kan levere til bedriftsmarkedet. Vi er vant med å ha privatpersoner som kunder men ser også større muligheter for salg både til bedrifter og det offentlige, sier Are Knutsen, ansvarlig for Bærekraft og Tjenester i XXL i en kommentar.
Samarbeider med Wanda om service
XXL har også samarbeid med lager- og logistikk-startupen Wanda som tilbyr sykkelservice og lagring av sykler.
Kjeden oppgir også i en melding at de tester sertifisering av brukte sykler i samarbeid med Finn.no og reparasjoner og salg av brukt friluftsutstyr med Barents Outdoor.