Joule eies av det kommunale kollektivtrafikk-selskapet, men skal operere som en helkommersiell satsing på siste etappe hjem.
Joule-teamet, fra høyre: Henning Sirevaag Anthonsen (daglig leder), Espen Akselsen Tufte (COO), Tora Gjengset (konsulent fra Sprint), Haavard Traa (påtroppende CTO) og Jonas Haga (konsulent fra Sprint).Foto: Joule
Seks av ti sier elsykkelen erstatter bil, ifølge Norsk elbilforening. Den høye kjøpsprisen hindrer likevel flere i å prøve elsykkel og dermed redusere utslipp, mener Henning Anthonsen, daglig leder i oppstartsselskapet Joule, foreløpig heleid av Sporveien.
Annonse
– I dag eier Sporveien hundre prosent, men det kan bli aktuelt å ha med flere investorer på eiersiden for å finansiere vekst, sier han.
Joule tilbyr en abonnementstjeneste med leie av elsykler på måneds- eller årsbasis. Selskapet har nettopp lansert en pilot i begrenset skala i Stor-Oslo, men flere sykler er ifølge Anthonsen allerede på vei. Utrulling til flere byer kan også bli aktuelt snart.
Han viser til eksisterende "fri flyt"-leverandører av både sykler og sparkesykler, og sier:
Annonse
– Vår løsning skiller seg ut ved at kunden disponerer én elsykkel over tid og har elsykkelen tilgjengelig hjemme. I tillegg får kunden tyveriforsikring og service.
Ønsker samarbeid
Fast abonnement på elsykkel er populært i utlandet. Tyske Swapfiets og Dance er blant aktørene i tet, og sistnevnte har overfor Shifter uttalt at de ikke utelukker norske veier.
Oslo bysykkel, som før sommeren ble slått med titusener turer av elsparkesyklene, har foreløpig ikke elsykler i sin flåte. Bysykkel-tjenesten sendte imidlertid nylig ut en epost der de ønsket å vite hva brukerne tenkte om elektrisk bysykkel som delingstjeneste.
Rogalands kollektivselskap Kolumbus er blant dem som allerede tilbyr elsykkel fra faste ladestasjoner, og Anthonsen leker selv med tanken om et Ruter-samarbeid i Oslo.
Annonse
– Vi er åpne for samarbeid med offentlige aktører. Ruter har en unik rolle i Stor-Oslo, og vi lytter gjerne til hva de mener er klokt, sier han og skisserer flere vinn-vinn-effekter.
– For eksempel er det genialt med trygge parkeringsplasser ved tog- og T-banestasjoner. Da kan kundene bruke sykkelen frem til stasjonen, og så benytte kollektivtilbudet inne i byen, sier Anthonsen.
Anthonsen har tidligere jobbet i Telia Norge, der han blant annet var prosjektleder for lanseringen av Telia-merkevaren i Norge. Han jobbet over fire år i Sporveien, sist som "Head of Corporate Strategy & Growth Initiatives", før han nylig tok Joule ut av selskapet.
– Ambisjonene er store. Jeg ser for meg en bykjerne uten biler. Med grønne parker, sosiale gatekaféer, og barn som leker. I det bildet passer ikke bilen inn, sier Anthonsen.
Drømmen er å bygge et teknologiselskap og en forretningsmodell som lar seg replikere i flere markeder, forteller han.
– For å komme dit er vi avhengige av offensive investorer som tror på den samme visjonen som oss.
– Hva kan bli krevende?
– Et oppstartsselskap møter alltid på utfordringer. Mange av disse kjenner vi ikke til enda. En av utfordringene jeg gleder meg til, er å bygge et selskap som kan håndtere veksten vi planlegger for. En annen utfordring er makrobildet, sier Anthonsen.
– På den ene siden er det tøffere å hente kapital for oppstartsselskaper nå enn det har vært under 2020-22-"boomen". På den andre siden har vi en forretningsmodell som er godt tilpasset makrobildet. Energiprisene er høye, og det koster mye å kjøre bil. Å lade en elsykkel koster et par kroner, sier han.
Joule skal blant annet dra nytte av Wandas integrerte system for sirkulær-logistikk.
– Vi leverer og henter sykler til og fra kundene med våre egne sjåfører. Vi mellomlagrer og bringer sykler også til og fra service-partnere, sier Wanda-gründer Lars Syse Christiansen og legger til:
– Norske aktører har alt å vinne på å samarbeide i konkurranse med internasjonale selskaper, sier han.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.