mobilitet

1 av 3 tog var forsinket eller innstilt i fjor - nå kommer AI-selskap fra Skien på banen med løsning

– Vi skal ikke bli best i Norge, Sverige og Danmark, men globalt, sier Cemit Group-leder.

Vekstfondet Core Eqty skal over tre år investere 75 millioner kroner i Cemit. De jobber for å gjøre alle verdens jernbaner intelligente. I fjor var 32,7 prosent av alle passasjertog i Norge enten forsinket eller innstilt, ifølge VGs gjennomgang av Bane Nors loggføring av avvik.
Publisert Sist oppdatert

Core Eqty annonserte denne uken at de over tre år planlegger å investere 75 millioner kroner i Cemit, et Skien-selskap med mål om å gjøre alle verdens jernbaner intelligente. 

– Innen jernbane kan man hente frem enorme datamengder, som kan skape unik innsikt for å gjøre jernbanen mer effektiv, sier Aleksander Farstad

Han er arbeidende styreleder i Cemit Group, morsselskapet til Cemit Digital og Cemit AS. 

Datterselskapene ledes av henholdsvis Arve Stavrum-Tång og Harald Ulsten

I fjor var 32,7 prosent av alle passasjertog i Norge enten forsinket eller innstilt, ifølge VGs gjennomgang av Bane Nors loggføring av avvik. Cemit kan i slik sammenheng identifisere avvik på forhånd, nettopp for å effektivisere vedlikehold og øke oppetid på tog i trafikk.

– Det skal helst ikke riste i kaffen

Cemit plugger enkelt smarte sensorer, litt større enn en mobiltelefon, på tog.

Disse kan blant annet måle krefter og lokalisere vibrasjon, og selskapet samler i dag data fra mer enn 30.000 kilometer jernbanestrekke globalt. 

– Det gjør at vi får veldig store datamengder, og på dette kjører vi ulike algoritmer. Vi bygger blant annet digitale tvillinger av disse strekningene, der vi med centimeter-presisjon kan måle ting, sier Farstad og viser blant annet til Flytoget, som er en kunde. 

De bruker Cemits sensorer for å optimalisere kjøre-komfort, forteller han.

– Det skal helst ikke riste i kaffen når du kjører Flytoget. De er ekstremt opptatt av kjørekomfort og kvalitet, og de kan via våre sensorer finne hvor feilen ligger - og så gå til Bane NOR og be dem om å fikse problemet, sier Farstad. 

– Begynner å bli en betydelig butikk

Han forteller at det i dag er typisk vedlikehold for eksempel hver sjette måned.

– Men med våre sensorer, kan kundene oppdage eventuelle feil før det skjer. Sensorene er heller ikke så kostbare sammenlignet med andre ting i jernbane-bransjen der du typisk opererer med store, tunge installasjoner som krever mye regulatoriske ting, sier Farstad. 

– Nå har vi også kjørt mye læring på disse algoritmene, legger han til og forklarer: 

– Vi kan med stor nøyaktighet gjøre prediktive analyser for å oppdage feil. En annen viktig læring, er at algoritmene og læringen vår fungerer i ulike deler av verden. For eksempel gjenbruker vi læring fra kunde her hjemme i Norge med KiwiRail i New Zealand. Det gjør teknologien vår svært skalerbar, sier Farstad. 

På kundelisten står også Sporveien og BaneNor i Norge, i tillegg til KiwiRail i New Zealand, og nylig signerte Cemit en avtale med Angel Trains, som har over 4000 tog i UK. 

– Vi jobbet lenge med forskningsprosjekter rundt dette, i tillegg til å ha pilotkunder, men i 2022 begynte disse å bli virkelige kunder, sier Farstad. 

– Og nå har vi virkelig begynt å få traction internasjonalt, og vi vokser mye. 

– Har vært gjennom en ganske krevende gründerreise

Forretningsmodellen er «Data Intelligence as a Service», og Cemit har ifølge Farstad økt fra betydelig underskudd til en ti-dobling av abonnementsinntektene den siste perioden. 

– Totalt i år kommer vi til å omsette for 40 til 50 millioner kroner. Så det begynner å bli en betydelig butikk, sier han, men deler samtidig fra en krevende vei dit. 

– Vi har vært gjennom en ganske krevende gründerreise, og vi har jobbet knallhardt de siste to årene med å gå fra å være en startup og inn i en oppskaleringsfase gjennom et finansielt utfordrende klima, sier Farstad.

Cemit ble etablert av blant andre Stavrum-Tång i 2018. I dag er de 30 ansatte totalt. 

– Vi hadde et for høyt kostnadsnivå i forhold til den finansielle situasjonen, og vi var nødt til å ta noen tøffe grep og refokusere og restrukturere organisasjonen, sier Farstad. 

– Det viktigste grepet dere tok?

– Vi måtte legge ned vårt svenske datterselskap etter store problemer der. Vi har samtidig gjort betydelige kostnadskutt som alltid er krevende, samtidig måtte vi fortsette å investere i produkt og forretningsutvikling, sier Farstad. 

Selskapet er ifølge ham fra i år også lønnsomt, før eventuelt nye investeringer. 

– Vi skal ikke bli best i Norge, Sverige og Danmark, men globalt. Visjonen vår er å bygge verdens ledende AI-selskap mot jernbanen. Det tror jeg vi skal klare med de rette partnerne, sier Farstad og peker på nye eiere i Core Eqty, i tillegg til Skagerak Captial.