mobilitet
1 av 3 tog var forsinket eller innstilt i fjor - nå kommer AI-selskap fra Skien på banen med løsning
– Vi skal ikke bli best i Norge, Sverige og Danmark, men globalt, sier Cemit Group-leder.
Core Eqty annonserte denne uken at de over tre år planlegger å investere 75 millioner kroner i Cemit, et Skien-selskap med mål om å gjøre alle verdens jernbaner intelligente.
– Innen jernbane kan man hente frem enorme datamengder, som kan skape unik innsikt for å gjøre jernbanen mer effektiv, sier Aleksander Farstad.
Han er arbeidende styreleder i Cemit Group, morsselskapet til Cemit Digital og Cemit AS.
Datterselskapene ledes av henholdsvis Arve Stavrum-Tång og Harald Ulsten.
I fjor var 32,7 prosent av alle passasjertog i Norge enten forsinket eller innstilt, ifølge VGs gjennomgang av Bane Nors loggføring av avvik. Cemit kan i slik sammenheng identifisere avvik på forhånd, nettopp for å effektivisere vedlikehold og øke oppetid på tog i trafikk.
– Det skal helst ikke riste i kaffen
Cemit plugger enkelt smarte sensorer, litt større enn en mobiltelefon, på tog.
Disse kan blant annet måle krefter og lokalisere vibrasjon, og selskapet samler i dag data fra mer enn 30.000 kilometer jernbanestrekke globalt.
– Det gjør at vi får veldig store datamengder, og på dette kjører vi ulike algoritmer. Vi bygger blant annet digitale tvillinger av disse strekningene, der vi med centimeter-presisjon kan måle ting, sier Farstad og viser blant annet til Flytoget, som er en kunde.
De bruker Cemits sensorer for å optimalisere kjøre-komfort, forteller han.
– Det skal helst ikke riste i kaffen når du kjører Flytoget. De er ekstremt opptatt av kjørekomfort og kvalitet, og de kan via våre sensorer finne hvor feilen ligger - og så gå til Bane NOR og be dem om å fikse problemet, sier Farstad.
– Begynner å bli en betydelig butikk
Han forteller at det i dag er typisk vedlikehold for eksempel hver sjette måned.
– Men med våre sensorer, kan kundene oppdage eventuelle feil før det skjer. Sensorene er heller ikke så kostbare sammenlignet med andre ting i jernbane-bransjen der du typisk opererer med store, tunge installasjoner som krever mye regulatoriske ting, sier Farstad.
– Nå har vi også kjørt mye læring på disse algoritmene, legger han til og forklarer:
– Vi kan med stor nøyaktighet gjøre prediktive analyser for å oppdage feil. En annen viktig læring, er at algoritmene og læringen vår fungerer i ulike deler av verden. For eksempel gjenbruker vi læring fra kunde her hjemme i Norge med KiwiRail i New Zealand. Det gjør teknologien vår svært skalerbar, sier Farstad.
På kundelisten står også Sporveien og BaneNor i Norge, i tillegg til KiwiRail i New Zealand, og nylig signerte Cemit en avtale med Angel Trains, som har over 4000 tog i UK.
– Vi jobbet lenge med forskningsprosjekter rundt dette, i tillegg til å ha pilotkunder, men i 2022 begynte disse å bli virkelige kunder, sier Farstad.
– Og nå har vi virkelig begynt å få traction internasjonalt, og vi vokser mye.
– Har vært gjennom en ganske krevende gründerreise
Forretningsmodellen er «Data Intelligence as a Service», og Cemit har ifølge Farstad økt fra betydelig underskudd til en ti-dobling av abonnementsinntektene den siste perioden.
– Totalt i år kommer vi til å omsette for 40 til 50 millioner kroner. Så det begynner å bli en betydelig butikk, sier han, men deler samtidig fra en krevende vei dit.
– Vi har vært gjennom en ganske krevende gründerreise, og vi har jobbet knallhardt de siste to årene med å gå fra å være en startup og inn i en oppskaleringsfase gjennom et finansielt utfordrende klima, sier Farstad.
Cemit ble etablert av blant andre Stavrum-Tång i 2018. I dag er de 30 ansatte totalt.
– Vi hadde et for høyt kostnadsnivå i forhold til den finansielle situasjonen, og vi var nødt til å ta noen tøffe grep og refokusere og restrukturere organisasjonen, sier Farstad.
– Det viktigste grepet dere tok?
– Vi måtte legge ned vårt svenske datterselskap etter store problemer der. Vi har samtidig gjort betydelige kostnadskutt som alltid er krevende, samtidig måtte vi fortsette å investere i produkt og forretningsutvikling, sier Farstad.
Selskapet er ifølge ham fra i år også lønnsomt, før eventuelt nye investeringer.
– Vi skal ikke bli best i Norge, Sverige og Danmark, men globalt. Visjonen vår er å bygge verdens ledende AI-selskap mot jernbanen. Det tror jeg vi skal klare med de rette partnerne, sier Farstad og peker på nye eiere i Core Eqty, i tillegg til Skagerak Captial.