emisjon
Vil rydde opp i jungelen av abonnementer - nå investerer Skyfall, Sondo og RunwayFBU
Cardboard sikrer 1,9 millioner euro, tilsvarende 21 millioner kroner, for å gjøre SaaS-abonnementer smartere for bedrifter.
Gründerteamet i Cardboard, fra venstre: Vidhi Kumar, Jakob G. Martinussen, Stein Magnus Jodal og Andreas Røyrvik.
Foto: Angélique Culvin
Cardboard tilbyr en løsning som muliggjør sikker innkjøp uten behov for å dele firmakort, reduserer operasjonelle risikoer knyttet til personlige betalinger, og reduserer risikoen for «shadow IT» ved å sentralisere kritisk dataadministrasjon.
Nå har startupen sikret en såkorninvestering på 1,9 millioner euro, tilsvarende 21,3 millioner kroner, for «å revolusjonere hvordan bedrifter administrerer og betaler for SaaS-abonnementer på tvers av Europa».
Investeringsrunden ble ledet av Skyfall Ventures, med deltakelse fra medinvestorer som RunwayFBU og Sondo som følger opp en tidligere investering. Det gjør også Proventure.
Cardboards målgruppe er primært startups, scaleups og SMB-er som har mange programvareabonnementer og står overfor vanlige frustrasjoner.
Cardboard-teamet har erfaring fra suksessfulle startups som Otovo og Oda, samt etablerte giganter som Cisco, L'Oréal og Circle K Europe.
Medgründere inkluderer administrerende direktør Stein Magnus Jodal, Andreas Røyrvik med ansvar for produkt, Vidhi Kumar som leder vekst, dataekspert Jakob G. Martinussen, og styreleder Lars Syse Christiansen.
– Vi er veldig entusiastiske over å backe teamet i Cardboard, som har vært en del av vellykkede scaleups som Otovo og Oda. Cardboard har en ny og frisk tilnærming til de betydelige problemene B2B SaaS-boomen skaper for nesten alle selskaper. Vi ser frem til å samarbeide med dem når de skalerer over hele Europa, sier Preben Songe-Møller, Partner i Skyfall Ventures.
En av Cardboards første kunder, den norske scaleupen Strise, skal allerede ha opplevd betydelige fordeler.
– Cardboard har gjort oppgaven med å administrere tredjepartstjenester nesten gøy – og lar oss fokusere på det som virkelig er viktig: å bygge Strise, forklarer medgründer og CTO i Strise, Patrick Skjennum.
Investeringscaset tar utgangspunkt i det globale markedet for Software as a Service (SaaS) som er forventet å nå 374,5 milliarder dollar innen 2028. Av dette vil Europa bidra med 95 milliarder dollar og Norge med 1,94 milliarder dollar.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Ifølge Cardboard kan nesten 50 prosent av disse SaaS-investeringene bli dårlig utnyttet eller kastet bort. Ved å tilby en omfattende løsning som forenkler SaaS-administrasjon og hjelper selskaper med å maksimere verdien av sine programvareinvesteringer, tar Cardboard sikte på å løse ineffektiviteten.
– Disse virksomhetene står overfor betydelige utfordringer i å administrere sine SaaS-betalinger, som utgjør en kritisk og økende del av deres kostnadsbase. Markedet for skreddersydde løsninger for SaaS-utgifter er stort sett uutnyttet og underbetjent, og gir en enorm mulighet, sier Peder Hjermann, Investment Manager i RunwayFBU.
Henrik Hatlebrekke, Partner i Sondo, legger til: – Siden dag én har Cardboard-teamet levert i lynraskt tempo – vi er superbrukere og kunder selv, og elsker produktet!
Kapitalen vil bli strategisk brukt til å bygge et robust, skalerbart produkt og akselerere vekst og markedsinntrenging over hele Europa.
Cardboard, som startet opp i 2022, fikk i forrige runde med seg blant andre Proventure, Sondo og engleinvestor og Oda-medgründer Vegard Aakre Vik.