Urban Sharing og Gelato er blant selskapene som har iverksatt ekstraordinære tiltak i møte med virusutbruddet.

6 norske vekstselskaper: Slik håndterer vi viruskrisen

Hasteevakuering, reisenekt, hilseforbud, og selvpålagt karantene. Norske vekstselskaper er i unntakstilstand.

Publisert Sist oppdatert

Mens regjeringen sitter i lukkede møter om tiltak for å håndtere utbruddet av coronaviruset, er næringslivet i full sving for å hindre ytterligere smittespredning - og for å overleve.

Her er de viktigste grepene norske vekstselskaper har tatt i møte med viruset (se lista nederst i saken):

Kolonial:

Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

– Vi har innført hjemmekontor til alle de som ikke er driftskritiske, det gjelder primært utvikler- og admin-funksjoner. Jeg sitter selv på hjemmekontor i dag, sier gründer og daglig leder Karl Munthe-Kaas i Kolonial.

Han understreker at de er i en spesiell situasjon.

Vår drift er avhengig av at folk er på jobb. I tillegg har vi ganske ekstrem pågang om dagen.

Karl Munthe-Kaas, Kolonial

– Vår drift er avhengig av at folk er på jobb. I tillegg har vi ganske ekstrem pågang om dagen. Vi ligger på makskapasitet. Dette må vi klare å oppretteholde og kanskje øke, samtidig må vi ta forholdsregler og forhindre smitte og sykdom, sier han.

For dem som må på jobb, har selskapet innført følgende tiltak:

  • Påbud om håndvask ved ankomst og gjennom dagen
  • Forbud mot kroppskontakt, håndhilsing etc.
  • Alle oppfordres til å holde to meter avstand
  • Alle ikke-kritiske møter avlyses
  • Lunsj spises ved pulten, og man holder avstand til andre
  • All offentlig transport unngås. Ta bilen til jobb hvis mulig. Parkeringsplasser er gjort tilgjengelig for de som har muligheten til å kjøre
  • Unødvendige reiser i jobbsammenheng skal unngås
  • Alle møter på foregår på video
  • Oppfordring om ikke å omgås andre personer på fritiden dersom det ikke er nødvendig
  • Sjåførene setter fra seg varene på dørterskelen og har fått beskjed om å holde seg minst to meter unna
  • Kunder bes om å informere om de er i karantene ved bestilling. I de tilfellene hvor de er det, tar Kolonial ikke imot returpant og papp.

Munthe-Kaas sier han tror de vil spille en viktig rolle i å forsyne mat, og at det er viktig for dem og samfunnet at de klarer å opprettholde høy kapasitet.

– Jeg har inntrykk av at de ansatte tar dette alvorlig. Vi har ikke hatt noen smittetilfeller ennå, og vi har planen på plass dersom vi skulle få det. Vi jobber mye med beredskapsplanene for å opprettholde driften fremover, sier han.

Gelato:

Pål T. Næss. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Den norske printer-startupen Gelato, et slags Airbnb for trykkeribransjen, har kontorer på 11 ulike steder rundt om i verden, og jobber globalt, med et nettverk av trykkerier i 30 land.

Likevel er selskapet så godt som uberørt av virusutbruddet hittil, forteller medgründer Pål T. Næss. De fikk seg riktignok en støkk da deres kontor og trykkeri i Shanghai ble evakuert på to timers varsel i februar.

Vi sendte «care packs» med masker og nødvendigheter fra Norge, som de var utsolgt for der

Pål T. Næss, Gelato

– Når slikt skjer, tenker vi ene og alene på personalet. Vi sendte «care packs» med masker og nødvendigheter fra Norge, som de var utsolgt for der, forteller han.

Ingen av deres ansatte var imidlertid smittet, skulle det vise seg, og Gelatos virksomhet i området er nå i full gang igjen.

– Det man ser når sånt skjer, er hvor tett alt henger ihop. Man kan for eksempel forvente endringer på grunn av forsyningskjeden vi har fra Kina til Singapore, men vi har ikke sett det ennå. Men det var god trening, sier Næss.

Selv om selskapet ikke er direkte påvirket av utbruddet, har de tatt grep for at ting skal forbli sånn. Eksempelvis er de fleksible når det gjelder hjemmekontor, og all reisevirksomhet er stanset. Foreløpig holder likevel alle kontorene åpent, i motsetning til Unacast, som stenger både i New York og Oslo.

– Det er viktig at ledelsen viser forståelse for at situasjonen oppleves veldig forskjellig på de ulike lokasjonene. Det kan føles mye mer dramatisk enkelte steder. Vi har for eksempel full forståelse for at en stappfull «tube» i London ikke er attraktivt akkurat nå.

– Så det er viktig at kommunikasjonen med de ansatte og de ulike lokasjonene er åpen og hyppig, og at vi er forberedt på å gjøre endringer på veldig kort varsel. Vi har daglig dialog om dette.

Oppdatert 17:55: Kun to timer etter at denne saken ble publisert, bestemte Gelato seg for at selskapets ansatte skal holde hjemmekontor fra og med mandag.

Aprila Bank:

Israr Khan (CDO/CTO) og Per Christian Goller (gründer og Chief Growth Officer) i Aprila Bank. Arkivfoto: Lucas Weldeghebriel

Aprila Bank er banken som yter kreditt gjennom et API i regnskapsprogrammet til selskaper.

– Vi er i den heldige situasjonen hvor kontoret vårt egentlig bare er en sosial møteplass. Derfor er det veldig enkelt for oss å flytte arbeidet hjem. Helt konkret så avgjør vi i dag eller i morgen om hvorvidt alle skal jobbe hjemmefra fra fredag, sier Per Christian Goller, gründer og Chief Growth Officer i Aprila.

Han ligger selv hjemme med «vanlig» influensa, og er derfor ikke på jobb.

– Vi har bedt de ansatte om å passe på at de har en bra setup på hjemmekontoret med monitorer etc, slik at vi kan jobbe hjemmefra. Da er vi like operative, bortsett fra at vi ikke får hilst på hverandre, sier han.

– Hvilken effekt vil denne krisen ha på Aprila?

– Det positive er jo at for å bli kunde hos oss, trenger man ikke å møte opp i en filial med pass og signatur. Man kan sitte hjemme i karantene og bli kunde. Men det ser mørkere ut for våre kunder, som er små- og mellomstore bedrifter. Når betalingsstrømmer sakker farten, så vil det typisk være de mindre, sårbare, selskapene som vil få størst konsekvenser, sier han.

Finance Innovation:

Atle Sivertsen, CEO i Finance Innovation, finansteknologiklyngen i Bergen.

Fintech-organisasjonen Finance Innovation deler etasje med en rekke startups, investorer og godt etablerte bedrifter i Media City Bergen.

– Så det er et ganske bredt økosystem, og vi har derfor ikke mer enn en oppfordrende myndighet, påpeker CEO Atle Sivertsen.

Når det er sagt har også de tatt en rekke grep for å hindre at viruset sprer seg.

– Generelt har vi økt bunn-nivået med basistiltak på det som gjelder rengjøring og hygiene, samt oppfordringer til å holde virtuelle møter, reise mindre og unngå store events. Det er den felles grunnplattformen.

Enkelte i økosystemet har imidlertid gått mye lengre. Blant dem er kredittkort-appen Horde, som har pålagt hele staben to ukers hjemmekontor.

– De er veldig opptatt av å «gønne på», og har ikke tid til å ha syke folk. Og, med unntak av en mulig svekkelse av team-følelsen, kan de jo gjøre det uten at de setter ned tempoet, sier Sivertsen og legger til:

I ettertid får kanskje dette oss til å tenke at én dag i uka borte fra kontoret, muligens kan gjøre oss mer produktiv

Atle Sivertsen, Finance Innovation

– Vi i dette miljøet er privilegerte, fordi vi kan gjøre dette uten å miste produktivitet. Kanskje øker den, til og med, på kort sikt. Samtidig lider kanskje de mellommenneskelige forholdene litt. Men i ettertid får kanskje dette oss til å tenke at én dag i uka borte fra kontoret, muligens kan gjøre oss mer produktiv.

Sivertsen tror oppfatningen i miljøet av virusutbruddet har gått over «i en slags fase to»: for kun et par uker siden trodde folk at dette ville blåse over raskt. Nå, derimot, har folk og bedrifter tatt inn over seg at dette er noe de er nødt til å forholde seg til, sannsynligvis på sikt.

– Så, uten å være hysterisk, tenker vi at vi like gjerne kan forholde oss til det. Jeg, for eksempel, fikk litt tørrhoste i går som jeg normalt aldri hadde droppet jobb for, men som jeg i dag holdt meg hjemme for. Hvis noen hoster i disse tider, er det veldig lite omtenksomt overfor andre å dra på jobb. Hensynet til andre bør være «front and center». Jeg oppfordrer andre til å gjøre det samme, sier Sivertsen.

Urban Sharing:

Johan Høgåsen-Hallesby, CTO i Urban Sharing. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Mikromobilitets-leverandøren Urban Sharing skal fra i vår operere bysyklene i Milano og Verona for Clear Channel Italy. Området er blant de hardest rammede av viruset i Europa. CTO Johan Høgåsen-Hallesby forteller at de daglig har kontakt med Milano-kontoret.

– Der nede jobber alle fra hjemmekontor og vi må løse mye av opptreningen og forberedelser over video, istedenfor å være på plass lokalt, som planlagt.

Hjemme i Oslo har de ikke gått for hjemmekontor.

– Gitt retningslinjene er vi både en liten arbeidsplass, har allerede stor andel på «remote location» og god plass rundt de ansatte, forteller CTO Johan Høgåsen-Hallesby.

Han legger til at selskapet likevel har gjennomført en rekke tiltak for å forhindre smitte frem til nå.

– Vi ble berørt av dette allerede i januar, gjennom relasjoner til Kina. Vi avlyste de første reisene dit i februar, og frem til nå har vi gradvis avlyst reiser og aktiviteter. Nå har vi, som de fleste andre, ingen reiseaktivitet, forteller han.

Alle interne aktiviteter med mer enn ti personer er også avlyst.

Til tross for utbruddet mener Urban Sharing at de vil være i stand til å opprettholde planlagt fremdrift både i Italia og i Oslo.

Airthings:

Øyvind Birkenes, CEO i Airthings.

CEO i Airthings, Øyvind Birkenes forteller at selskapet følger anbefalingene fra Helsedirektoratet.

– Vi har håndsprit lett tilgjengelig på kontoret, og reiser kun hvis det er veldig påkrevd, forteller han.

Birkenes legger til at de har noen ansatte i karantene etter reiser til Østerrike, men at de ellers kjører vanlig drift.

Så lenge barna kan gå på skole og barnehage, kan vi gå på jobb

Øyvind Birkenes, Airthings

– Så lenge barna kan gå på skole og barnehage, kan vi gå på jobb, sier han og legger til:

– Vi doblet kontorstørrelsen nylig, så det er god plass mellom de ansatte.

Selskapet gjorde også endringer på firmaturen nylig, som følge av virusutbruddet.

– Vi hadde en helg i Hemsedal med de ansatte. Der holdt vi oss unna store arrangementer, og valgte heller å ha en mer privat samling.

Vekstselskapenes tiltaksliste

Slik håndterer norske vekstselskaper viruskrisen.

  • Påby håndvask ved ankomst og gjennom dagen
  • Vær fleksibel mer arbeidssted om praktisk mulig
  • Sørg for at ansatte har nødvendige arbeidsverktøy hjemme
  • Hold avstand til kolleger og kunder
  • Unngå å hilse med fysisk kontakt
  • Begrens reisevirksomheten til et minimum
  • Hold deg hjemme, selv ved lette forkjølelses-symptom
  • Sikre gode rutiner for videokommunikasjon
  • Avlys og unngå samlinger med over 10 personer
  • Ta lærdom, bygg rutiner for fremtiden

Kjære leser! Vi i Shifter har bestemt oss for å legge ut all vår journalistikk om coronaviruset gratis inntil videre, slik at viktig informasjon når ut til flest mulig som trenger det. Vi håper likevel mange av dere vil støtte oss gjennom å tegne et abonnement, og bidra til vårt arbeid med å gi økt kunnskap og innsikt om norsk innovasjon og teknologi. Gå inn her for å se hvordan du tegner abonnement.