Fusjon

9 spørsmål og svar når Oda og Mathem blir ett

Hvordan skal det nye selskapet vokse videre? Hvem blir med videre i ledelsen? Hvor skal hovedkontoret ligge? Og hva skjer med teknologien?

Oda-sjef Karl Munthe-Kaas da han fortalte om sammenslåingen med svenske Mathem.
Publisert Sist oppdatert

Det har ligget i kortene en god stund, men torsdag ble det offisielt at Oda og Mathem slår seg sammen. Her er svarene på noe av det vi i Shifter lurte på da vi møtte Karl Munthe-Kaas. Send gjerne inn spørsmål til oss på redaksjonen@shifter.no, hvis det er noe mer dere vil at vi skal spørre om.

Hva skjer med teknologien? 

I det som må kunne sies å være en skikkelig tillitserklæring til Odas teknologi og strategiske grep de siste årene, blir det Odas teknologiske kunde-plattform, altså nettløsningen som kundene handler på, og Odas løsning for logistikk med avanserte plukkesentre og relativt lang utkjøring med biler som har med seg bestillingene til mange kunder om gangen, som skal innføres i Sverige. Ikke motsatt. 

Hvordan skal Oda vokse videre? 

Mens planen opprinnelig var å vokse organisk med utrulling i Tyskland og Finland, er Karl Munthe-Kaas nå mer interessert i å vokse gjennom partnerskap og salg av Odas logistikk-system, som en tjeneste (Logistics as a Service - LaaS). Det innebærer at store retailere i Europa kan bruke Odas nettverk for utkjøring av sine varer. 

Vil Oda ha ekspressleveringer (under en time) som Mathem? 

Mathem tilbyr superrask levering i Stockholmsregionen. Det er ikke en modell Munthe-Kaas går med planer om å skalere ut til hele konsernet med det første.

– Vi kommer til å holde oss «true» til kjernemodellen vår. Ekspresslevering fyller absolutt et behov, men det er ikke tvil om hva som drar volum, og det er gode priser for familien. Skal man tilby lavpris, er det ikke mulig med en times bestillingstid.

Hvilke endringer blir det for kundene? 

I første omgang vil det merkes i Sverige. Dagens Mathem har posisjonert seg som et premium-produkt med relativt høye priser. Munthe-Kaas signaliserer endringer.

– Når vi nå slås sammen, er det naturlig å gjøre noen grep på Sverige, kanskje skal vi bli mer aggressive på pris, noe som våre løsninger tillater, sier han.

Om det blir et større vareutvalg også hos norske Oda, slik svenske butikker gjerne har, er han imidlertid mer uklar på.

Hvorfor er det lettere å levere dagligvarer hjem i Sverige? 

Mathem hevder å nå ut til 53 prosent av svenske husholdninger. Totalt har 1,1 millioner personer opprettet en bruker på nettsiden. De har 14000 varer i sortimentet. Til sammenligning har Oda 8300 varer. 

En stor del av befolkningen bor i store og mellomstore byer langs østkysten og vestkysten, mens Norge i større grad har en spredt befolkning. Karl Munthe-Kaas anslår at de vil nå 75 prosent av alle svensker innen kort tid. 

– Det er demografisk lettere, påpeker Oda-sjefen.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Hvor mye er den nye dagligvarekjempen verdt? 

Ifølge Munthe-Kaas er Oda lønnsomme i Norge etter et spesielt godt andre halvår 2023. 

Mathem har ikke nærmet seg lønnsomhet like raskt som det Oda har gjort det siste halvåret, men sammen får de nå fem milliarder i omsetning. 

Selskapene går ikke ut med detaljer rundt fusjonen, utover at det blir et nytt selskap som dagens aksjonærer blir tildelt aksjer i etter en fordelingsnøkkel.

Shifter har grunn til å tro at Oda-aksjonærene får noe mer enn sin andel av Kinneviks anslåtte markedsverdi av de to selskapene til sammen, hvilket i dag er på rundt 2:1. Hvor Odas selskapsverdi ble satt til rett over to milliarder kroner

Hvorfor lønner det seg mer for Oda å fusjonere enn andre? 

Mange av konkurrentene ute i Europa har fokusert på vekst, og tenkt at de skal fikse manglene ved teknologien og logistikken senere, ifølge Munthe-Kaas. Han viser som mange ganger tidligere at Oda i stedet har fikset logistikken først, og derfor er i en unik situasjon. Det gir ikke så mye mening for mange å fusjonere, mener han.

– Den industrielle logikken er åpenbar, sier Munthe-Kaas og peker på at det er to ting som er helt sentrale for å lykkes med dagligvarer på nett, en effektiv teknologisk løsning og skala.

Hva skjer med sjefene?

Karl Munthe-Kaas blir konsernsjef i det nye selskapet. Sjefen i Mathem, Johan Lagercrantz, forblir sjef i Sverige, og Kristin Woldsdal fortsetter som Norges-sjef. Vegard Aakre Vik forblir i sin rolle som finansdirektør for Oda Group, altså toppnivået i konsernet.

Hvor skal nye Oda ligge? 

Hovedkontoret blir i Oslo.