Fra venstre; Nicolai Vedvik (Head of Adline Services), Carl-Wilhelm Vedvik (Daglig leder), Mike Damnjanovic (Head of Sales), Heidi Johansen (Customer Success Manager).

Adline henter nye millioner, og nå går det mot pluss i den tidligere krisebedriften

Etter en kraftig omlegging går det riktig vei for det som en gang var journalistikkplattformen Bylineme, men som gjenoppsto som annonseverktøyet Adline.

Publisert Sist oppdatert

Shifter har tidligere skrevet om Dag Honningsvåg og Jo Hansæl sin tøffe reise med mediestartupen Bylineme, en plattform for kjøp og salg av journalistikk. Selskapet gikk til slutt konkurs i 2019, men gjenoppsto etter hvert som annonseteknologi-selskapet Adline i 2020.

Det nye startupen har utviklet et enkelt annonseverktøy som samler digitale kanaler som Google og Facebook i én plattform, og automatiserer annonseringsarbeidet ved hjelp av algoritmer. Mye av teknologien fra Bylineme har blitt brukt i det nye produktet, men i forhold til forrige gang ser det langt lysere ut på inntektssiden.

Nylig hentet Adline dessuten 5,2 millioner kroner, til en prising på 35 millioner kroner.

«Crowded space»

– Det er jo et område med mange aktører dere har gått inn i. Hva er det som er så spesielt med det dere gjør, i forhold til alle de andre?

– Ja, det er et «crowded space». Men målet vårt er å forenkle så mye som mulig, så alle kan lage effektive annonser på nett. Jeg pleier å si at vi er et Fiken for annonsering. Akkurat som de har laget et superenkelt regnskapssystem, ønsker vi å ta den ledende posisjonen innenfor annonsering for SMB-markedet på internasjonalt nivå, sier Carl-Wilhelm Vedvik, som nå er administrerende direktør i det gjenoppståtte selskapet.

Han viser til at generalister i små og mellomstore bedrifter som oftest ikke har tid til å sette seg inn i hvordan de effektivt annonserer på steder som Facebook, Google og LinkedIn.

– Du har flere andre verktøy der ute, men de er gjerne laget for profesjonelle markedsførere. Målet her er å lage en plattform som er så enkel at bestemora di kan gjøre det, påpeker Vedvik.

Vedvik peker på AdEspresso og Adroll som de største konkurrentene, men hevder at disse tjenestene ikke har det samme fokuset på brukervennlighet som Adline har.

Tradisjonelle kunder

De typiske kundene til Adline så langt er tradisjonelle bedrifter som ønsker henvendelser. Blant eksemplene Vedvik trekker frem, er henger-produsenten Gaupen og spesial-transportør Skoveng Kranservice. Selskaper i denne størrelsen har som oftest ikke egne markedsføringsavdelinger, påpeker han.

Adline-verktøyet har flere funksjoner som hjelper de som ikke er bevandret i digitalannonsering. Blant annet optimaliserer og flytter det annonsene til den plattformen man får mest effekt for pengene. Dersom de flytende prisene blir høye ett sted, legges den over på en annen plattform – være seg fra Facebook til Google, eller eventuelt andre veien – alt ettersom.

– Dette kan en bedrift gjøre manuelt, men det tar mye tid. Eventuelt kan man hyre et byrå, men da blir det fort dyrt.

Adline har også et innbakt analyseverktøy og tilbyr også bistand med å utforme selve annonsen.

Går mot pluss

Selskapet har nå 110 betalende bedriftskunder. De månedlige abonnementsinntektene for verktøyet har nådd 100.000 kroner. Målet i løpet av året er at dette skal stige ytterligere til 224.000 kroner.

– Vi har hatt god vekst de siste månedene. Planen nå er å kjøre ganske hardt på markedsføring av produktet denne høsten.

Selskapet har i dag fire personer på salg og marked og fire på produktutvikling. Gründer Jo Hansæl er produktsjef, og Dag Honningsvåg er styreleder. Får de til den ønskede veksten, vil selskapet gå i pluss allerede ved utgangen av året, for så å kunne trykke til internasjonalt utover i 2022.

– Nå tester vi ut hvilke land vi får mest traction, og har i den forbindelse startet i det små i Storbritannia, USA, Nederland, Danmark, Tyskland og Irland, for å se hvor vi skal legge mest trykk, sier Vedvik

Kjente investornavn

Investeringsrunden på 5,2 millioner kroner ble ledet av investeringsselskapet Cyrus med Jakob Greger Gravdal og Andreas Wirsching i spissen. I tillegg er den tidligere Arctic-megler Grunde Eriksen og hans investeringsselskap Altitude med videre. Blant investorene finner vi også Lars Bratsberg, tidligere Google, samt Nils Rognerud Dragseth.

- Dere har tidligere gått konkurs. Har dere møtt noen skepsis blant investorene på grunn av denne historien?

- Vi har hatt mange investormøter, og nesten ingen har spurt om det. De eneste som har vært skeptiske er Innovasjon Norge, der det har vært vanskeligere å få støtte siden de ikke betrakter selskapet som et nytt oppstartsselskap. Men det virker som investorene tenker at vi er et team som ikke gir oss, at selskapet har lært fra forrige forsøk, nå vet hva som skal gjøres denne gangen, at vi reiser og kjører på.

- Hva har dere lært fra forrige gang, da?

- I Bylineme ble det fokusert mye på utviklingen av teknologi, men mindre på å ta produktet ut i markedet. Nå er 80 prosent av ressursene satt av til salg og markedsføring. Man kan bygge den beste teknologien, men dersom vi ikke klarer å selge det, er det ikke noe verdt, sier Vedvik som etter den siste emisjonen sitter på rundt 8 prosent av aksjene i selskapet. Den største eieren er fortsatt Bylineme-gründer Jo Hansæl.