Startup Extreme

Advarer investorer mot å presse ned prisen på startups

Under arrangementet «Investor Day» under Startup Extreme ga Gisle Østereng, lederen for Startuplabs investeringsteam, klar beskjed om hvilken tabbe han tror ventureinvestorer gjør klokt i å unngå i dagens marked.

ADVARER: Gisle Østereng advarer investorer mot å utnytte nedgangen i kapitalmarkedet til å presse gjennom «nedrunder».
Publisert Sist oppdatert

På Startup Extremes første dag stod Gisle Østereng i Startuplab på scenen foran andre investorer og ba de unngå å presse ned prisen når startups gjennomfører kapitalrunder, gjerne kalt å gjøre en «nedrunde», selv om det er mulig i dagens marked. 

Selv om det kan gi større eierandeler for mindre penger for investorene, mener Østereng det fort kan skade seg i det lange løp. 

– Gi heller et konvertibelt lån, en SLIP, eller be om en rabatt ved neste runde heller enn å ødelegge eierskapet til selskapet. Det er så mange selskaper nå som ikke klarer å hente penger på grunn av at de har feil eierskap etter nedrunder, sier han til Shifter da vi intervjuer ham om utsagnet etterpå. 

– Hvorfor bør investorer unngå å skru ned prisen i kapitalrunder, er ikke det bare bra for dem?

– Det er det man tror, og det er det jo til vanlig. Alle andre steder enn i denne venturebransjen. Det som er med Norge er at selv om vi har venturekapital, så har vi mindre av den, og vi verdsetter selskapene lavere. Samtidig vil vi ha samme utvanning per runde som i USA, omtrent 20 prosent. For å kunne fortsette å være et attraktivt venture-case må en startup ha riktig eierskap, sier han. 

GJEV SAMLING: Det var bare investorer tilstede under «Investor Day» på Fyri under Startup Extreme i Hemsedal.

Østereng ser at mange investorer blir nervøse når de makroøkonomiske forholdene forverres, selv om potensialet til en eventuell startup fortsatt er like stort som for et par år siden. 

– Investorene vil ikke se dumme ut og da skviser de frem en god deal. De gjør det gjerne nå, fordi det ikke er så lett for en gründer å finne gode alternativer, tror han. 

Østereng mener det for en potensiell ny investor vil fremstå som et stort «rødt flagg» hvis en eksisterende eier har halvert prisen fra forrige runde. 

– Effekten av nedrunden blir at oppstartselskapet får mindre penger, for mange aksjer går til feil investor og i verste fall vil ingen andre være med å ta selskapet videre ved neste runde igjen. Da må du som skviset prisen ned, ta den runden selv også. Sannsynligvis til en verdsettelse som heller ikke da reflekterer selskapets omsetning eller vekst.

Startuplab-veteranen mener de proffe gode fondene skjønner dette, men at flere nye investorer, store selskaper og familieinvestorer ikke har tenkt på det.

Går utover motivasjonen til gründerne

– Det er veldig viktig for gründerne at de har muligheten til å bli rike, selv om få tør å snakke om det. Når den muligheten forsvinner, enten fordi verdien på aksjene dine halveres og eller du føler eierne skviser deg ned i verdi, det gjør noe med arbeidsmoralen. Du føler at du sitter fast og ikke har levert. 

– Hvis man ser rundt seg nå på hvor mange gode selskaper som slakker litt av på vekstkurven sammenliknet med opprinnelig plan, så gjelder det nesten alle. Så kan man si: «var ikke markedet veldig høyt priset, er det ikke bare fornuftig med en korreksjon?». Jeg mener, nesten uten unntak, så har norske caser vært moderat priset. 

– Vinnerne får fortsatt omtrent samme verdsettelse som 2021, og vokser fortsatt fantastisk til tross for dårlig makroøkonomi, så i den grad man må gjøre brorunder i en portefølje er det unødvendig å presse prisen ned, mener Østereng. 

Hvis noen har vært overpriset mener Østereng at det isåfall er på A-runder eller senere, men at det nesten ikke har vært overprising på selskapene verdsatt til under 150-200 millioner kroner. 

Dette bør du som gründer gjøre

Selv om du som gründer kanskje ikke opplever å ha så mye valg hvis en eksisterende investor ønsker en nedrunde, kommer Østereng med noen råd. 

– Alltid ha masse alternativer til dine eksisterende eiere. Norge er så lite, ikke tro du garantert finner din drømmeinvestor her. Ta møter med dem og bli kjent med de norske for all del, men dra også utenlands. Og ikke begrens deg bare til VCer. Snakk med familier, selskaper og individer også..

Det er kanskje lett for en erfaren leder hos en stor norsk investor å oppfordre startups til å «alltid ha masse alternativer». Når han selv forklarer hvor mange henvendelser Startuplab har sendt ut når de nå forsøker å hente penger til sitt nye fond, kommer det tydeligere frem hva slags utholdenhet Østereng mener er avgjørende. 

– Vi har henvendt oss til kanskje 500-600 hundre investorer, og møtt omtrent 300, forklarer han.

– Det er få som liker fundraising. Det er stress og det er kjipt å få avslag, derfor snakker mange kanskje bare med 10-20 stykker. Man bør ha stamina til å snakke med flere hundre, fordi den nettverkseffekten som skjer når to gjerdesittende investorer snakker om ditt case, det er så bra. Plutselig møtes to som har vært nysgjerrige, men ikke hoppet ned fra gjerde, og så går de inn sammen, sier Østereng. 

– Skal man oppnå FOMO-stemning må man henvende seg til mange investorer, samtidig, helt i starten av prosessen, mener han. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.