legaltech
Advokat-utfordrer vil kapre hundretusener norske kunder
Danske Jurio forventer å ha 100.000 kunder i Norge innen to år. Lexolve-gründer Merete Nygaard ønsker konkurranse velkommen.
Den danske legaltech-aktøren entret Norge før jul i fjor - og sier de nå forventer å ha rundt 100.000 brukere på norsk jord innen to år. Jurio retter seg mot både privat- og bedriftskunder, som gjennom deres digitale plattform får tilgang til juridiske produkter med samme kvalitet som hos en advokat, men til en brøkdel av prisen, lover selskapet.
Jurio ble etablert av advokatene Simon Eklund og Anders Lyager Kaae i 2016.
– Vi gjør juridiske produkter tydeligere, enklere og rimelige for kunden. Vårt mål er å gjøre juridiske produkter tilgjengelig for folk flest, sier medgründer Eklund.
Selskapet hentet i fjor rundt 30 millioner norske kroner til nettopp en nordisk ekspansjon. Norge var i så måte et naturlig valg, etter Sverige, ifølge Eklund.
– Juridisk sett er det danske og norske systemet svært likt. I tillegg har digitaliseringen kommet langt i den offentlige sektor, sier medgründeren.
– Det gjør at vi kan holde kostnadene nede
Han rapporterer videre om over 175.000 kunder i Norden per i dag.
I Danmark samarbeider Jurio med blant andre banker, forsikringsselskaper og hjelpeorganisasjoner om å tilby juridiske tjenester, som Tryg, Lunar og PFA Pension.
– Før var advokat-tjenester forbeholdt de med tid og penger til å hyre en advokat. Vi er en av få som har et fullt automatisert produkt, hvor man ikke trenger å konsultere en advokat. Det gjør at vi kan holde kostnadene nede, samtidig som vi holder en høy kvalitet, sier Eklund - og fortsetter:
– Alle våre dokumenter er utviklet og kvalitetssjekket av norske jurister. Hvis du ønsker å skape endring i advokatbransjen, trenger du en ny måte å generere og distribuere tjenester på, som går forbi den gamle konsulent modellen.
– Tydelig tegn på at advokatbransjen trenger nye alternativer
Merete Nygaard, gründer av Lexolve - som lenge har vært Norges eneste heldigitale advokatutfordrer - sier hun ønsker alle som bidrar til å demokratisere juss, velkomne.
De to aktørene har imidlertid en litt ulik tilnærming til markedet, presiserer Nygaard.
– Lexolve er spisset mot å gjøre det veldig enkelt for ledere å unngå juridiske feil og fallgruver i driften av sitt selskap. Som selskapets digitale jussavdeling, leverer vi dokumenter, råd og prosesshjelp - og sparring med jurister, sier Nygaard.
Lexolve, formelt Lawbotics, har storeiere som Altitude Capital og MK Pensjon i ryggen, og de samarbeider med blant andre DNB om en «juridisk helsesjekk».
Også Jurio understreker at de retter seg mot privatkunder, så vel som bedriftskunder.
Lexolve har dessuten en abonnementstjeneste, mens Jurio selger enkeltprodukter, legger danskene til.
Nygaard sier likevel:
– Det at vi nå ser flere legaltech-aktører, i tillegg til Lexolve, som Justify, Lexly, Jurio og Pocketlaw, er et tydelig tegn på at advokatbransjen trenger nye alternativer til måten juss leveres på i dag. Dette kommer både aktørene og forbrukerne av juss til gode.
– Markedet for juss er enormt, og vi har nok bare sett starten på transformasjonen som endelig er i ferd med å skje for advokatbransjen, sier hun.