Gründer og daglig leder i Entirebody, Sander Andersen.
Gründer og daglig leder i Entirebody, Sander Andersen.

AI skal spisse formen og kostholdet: Nå spytter staten inn millioner til gründerens «Robot-PT»

Entirebody henter 3,5 millioner kroner fra Innovasjon Norge, og har startet jakten på investorer som har troen på at en personlig trener kan ha kunstig intelligens.

Publisert Sist oppdatert

– Vi ønsker å bruke teknologi for å gi kunden bedre forutsetninger for å endre livsstil. Teknologien gjør kalkuleringer, analyser og prediksjoner, så vurderer coachen situasjonen og hjelper med å finne løsninger.

Det sier gründer og daglig leder i Entirebody, Sander Andersen.

For å finne ny vekst satser det Tønsberg-baserte selskapet på kunstig intelligens. Med 3,5 millioner fra Innovasjon Norge, Skattefunn og et rådgiverteam med folk fra Kolonial.no og Simula Consulting, satser selskapet på å revolusjonere trening og kostholdsveiledning.

Sliter med stort frafall av kunder

Entirebody har har hatt suksess med å tilby en skreddersydd heldigital løsning for kosthold- og treningsveiledning. Brukere betaler en fast månedspris på 999 kroner eller 1499 kroner. Da får man en personlig trener og kostholdsveileder «coach» som hjelper brukeren med å endre livsstil.

Andersen forteller at selskapet har 800 betalende brukere som gir en MRR (monthly recurring revenue) i dag på 850.000 kroner. Rundt 1600 har vært innom tjenesten. Den typiske Entirebody-brukeren er kvinner i tredveårene.

Det har også et lavpris abonnement til 149 kroner, som gir tilgang til systemet uten coach. Dette blir gjerne brukt av tidligere kunder som fortsatt ønsker å bruke vår plattform videre. Det er 200 slike kunder.

For å vokse videre, må kundemassen øke og det må bli mindre frafall («churn»). Den største grunnen til at folk avslutter abonnementet hos Entirebody, er pris, forteller Andersen.

Dermed satser selskapet nå på å utvikle en algoritme som vil gi kunden mer oppfølging enn i dag, men til en lavere pris.

Entirebody

  • Kombinerer teknologi og fagpersoner for å gi veiledning for å nå kundens mål. Gir tilgang til loggføring, kostholds- og treningsveiledning, og kan følge progresjonen.
  • Ble grunnlagt som et alternativ dem som ikke har råd eller lyst til å bruke tradisjonell PT.
  • Følger samme utdanningskrav som treningssentre og andre tilbydere av lignende tjenester.
  • Har samarbeid med fagmiljøer som kvalitetsikrer tjenesten.
  • Følger nasjonale og internasjonale råd for trening og kosthold. Mener at anbefalingene til Helsedirektoratet er mer en gode nok, men at mennesker trenger hjelp til å klare å følge dem.

Vil anonymisere dataen

Andersen innrømmer at det er et ambisiøst prosjekt.

For å få det til må de blant annet samle inn data fra samhandling mellom coacher og kunder, kvaliteten på både oppfølgingen og informasjon om brukerne for å trene opp algoritmen.

– Jo mer data og info coachen har om hver enkelt, desto bedre beslutninger kan coachen ta for den personen. Vi bruker ikke dataen og infoen til noe annet enn å hjelpe kundene våre, sier Andersen.

Entirebody har ikke fått på plass betingelsene til hvordan de skal bruke dataene. Om det skal være frivillig å dele data for å trene opp algoritmen, har selskapet ikke tatt stilling til ennå.

Det endelige målet er å designe en robot-PT som vil gi støtte og oppfølgning for å lette livsstils- og helseforbedringer for alle via digital personlig trening.

Trenger millioner til markedsføring

Med på laget er Data science lead i Kolonial.no, Kjetil Åmdal-Sævik og direktør i Simula Consulting, Valeriya Naumova. Åmdal-Sævik har en rådgivende rolle i prosjektet. Entirebody team, sammen med Valeriya Naumova og Magnus Axelsson fra Simula Consulting, skal utvikle algoritmer.

Entirebody ønsker også å hente opptil 20 millioner kroner innen januar 2020. 75 prosent av midlene er øremerket markedsføring.

Enn så lenge har de tegnet tre millioner, i tillegg til midlene fra Innovasjon Norge. Andersen forteller at det er utfordrerne å hente inn kapital til planene.

– Norske investorer og venturemiljøer liker best å investere i B2B selskaper, og har mindre erfaring med B2C og markedsplasser. Derfor er det få Norske miljøer gå ut til. Dermed ser vi mer mot investorer og venturemiljøer i Sverige, UK og USA nå fremover, der de har mer erfaring og investorer i B2C segmentet, sier Andersen.