emisjon

Alliance dobler: Alle investorene var kunder av AI-startupen før million-runden

Nå flytter dataanalyse-startupen til Palo Alto. 

Walid Fayez Mustapha og Léo Gasteen er gründere i Deckmatch.
Publisert Sist oppdatert

Det norske AI-selskapet Deckmatch har hentet inn 3,1 millioner dollar, tilsvarende 34 millioner kroner,  i en overtegnet såkorn-runde. 

Samtidig åpner de kontor i Palo Alto, California. 

Runden ble ledet av Alliance VC og svenske Luminar Ventures, med deltakelse fra First Degree Capital og Skyfall Ventures. Alle investorene var kunder av Deckmatch før de investerte.

Startet med pitsjedekk

Deckmatch ble grunnlagt sommeren 2023 av Leo Gasteen (CEO) og Walid Mustapha PhD (CTO). Selskapet tilbyr kraftige REST API-er som automatisk analyserer og omgjør pitsjedekk til strukturert data, som deretter integreres sømløst med verktøy som Affinity, Attio og Slack.

– Dette betyr at en investor kan motta et pitch-dekk i innboksen og ha det ferdig katalogisert med et ferdig utkast i CRM før morgenkaffen, sier Gasteen. 

Målet er å automatisere investeringsprosessen og effektivisere beslutningstakingen.

Lanserer AI-søkemotor

Deckmatchs nyeste produkt, AlphaLens, er en AI-drevet søkemotor som analyserer produkter på et detaljert nivå, og kombinerer dette med tradisjonell data om selskapet.

Produktet er planlagt lansert på Slush i neste uke.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

AlphaLens kartlegger produktets «DNA» ved å se på kjernekomponenter som funksjoner og målgruppe, noe som gir brukerne innsikt til å ta beslutninger om skalering, partnerskap og markedsposisjonering. 

– Vi endrer hvordan private markeder ser på innovasjon ved å skifte fokus fra selskapsdata til selve produktene. Denne skarpere linsen gir alle markedsaktører et klarere bilde av hva som virkelig skaper verdi, sier Gasteen.

Alliance VC dobler, eller «double down» som partner Arne Tonning skriver på Linkedin: 

– Vi tok en sjanse på to dyktige gründere i pre-seed-runden, og den sjansen har betalt seg. Leo og Walid har vist en imponerende evne til å utvikle produktet raskt med få ressurser. 

Louise Hagen, partner i Luminar Ventures, tilføyer: 

– Som tidlige kunder har vi fulgt utviklingen på nært hold, og vi så raskt at vi måtte støtte dem, ikke bare som brukere, men også som investorer.

Deckmatch nærmer seg 30 betalende kunder på tvers av tre kontinenter. Omsetningen (ARR) oppgis å være på over 100.000 dollar og vokse med 40 prosent måned for måned.