Jeff Bezos, daglig leder for Amazon, som eier lydbok-plattformen Audible. Foto: AP Photo/Ted S. Warren, File

Amazon intensiverer kampen om podcast-tronen etter Spotifys milliard-fremstøt

Den amerikanske giganten vil ikke la Spotify kuppe pod-markedet.

Publisert

I forrige uke tok Daniel Ek og Spotify en stort steg i podcastmarkedet, da de bladde opp en milliard norske kroner for å få podcast-stjernen Joe Rogan eksklusivt over på plattformen. Rogan har verdens mest populære podcast med over 190 millioner nedlastinger i måneden.

Det gikk ikke ubemerket hen. Amazons lydbok-tjeneste Audible tar nå opp kampen med den svenske plattformen, og blar opp penger for å få andre storheter over i den nye satsning «Audible Originals».

Ifølge Bloomberg tilbyr Audible alt fra noen hundre tusen dollar til et par millioner dollar for å få nye podcast-show inn på plattformen. De har allerede fått med seg dokumentarprodusenten John Battsek, samt komikerne Kevin Hart og Tiffany Haddish.

– Folk hører ikke på podcaster i Audible, og Amazon ønsker at de skal gjøre det, sier Donald Albright i Tenderfoot TV, et podcast-selskap som tidligere har gjort forretninger med Amazon.

Audible vurderer også å gjøre endringer i forretningsmodellen. Den nåværende modellen er at brukerne betaler per måned for å få tilgang til en valgfri bok og to originale show. Nå diskuterer selskapet om podcast-show skal kunne betales hver for seg.

Hos Spotify må du ha månedsabonnement for å lytte til podcastene på plattformen.