Amazon bekreftet selv planene i august, men kommenterte ikke når lanseringen skulle skje.
Onsdag morgen åpnet imidlertid nettsiden Amazon.se.
– I dag er det bare startskuddet for Amazon.se. Vi vil jobbe hardt for å vinne tilliten til svenske forbrukere ved å bygge videre på produktsortimentet, holde prisene lave og tilby en komfortabel shoppingopplevelse de kan stole på, sier Alex Ootes, visepresident for selskapets europeisk ekspansjon, i en pressemelding.
Annonse
Blant de svenske merkene som er tilgjengelig, fremhever Amazon for eksempel Electrolux, Lagerhaus, OBH Nordica, Ellos, BRIO, Bonnierförlagen og Ifö.
Nettstedet bekrefter også at de fleste leveranser skjer med Postnord. Levering skjer vanligvis i løpet av 2 - 5 virkedager i Sverige, med mulighet for raskere leveranser. I første omgang virker det imidlertid som om fordelsprogrammet Prime ikke er på plass i Sverige.
Større enn ventet
– Åpningen var mer massiv enn ventet, ifølge Amazon-ekspert Markus Varsikko i konsulentselskapet Dash Retail.
Annonse
Han viser særlig til det store vareutvalget. Ifølge Varsikko opererer svenske Amazon fra dag én med 60.000 produkter innen kategorien sport og fritid og 50.000 produkter innen elektronikk.
I sistnevnte kategori legger Amazon seg på det Varsikko kaller «veldig konkurransedyktige priser», mellom 10 og 20 prosent under Elgiganten, den svenske utgaven av Elkjøp.
Annonse
Varsikko mener også at leveringsgarantien på to dager i Stockholm er viktig.
I Norge innen et år
Annonse
Dette er det siste i reken av flere varselskudd for norske retailere, advarer Varsikko.
– Det som akkurat skjedde i Sverige, kommer til å skje i Norge snart også, sier han.
Varsikko mener søkelyset til Amazon i oppstarten vil være på logistikken, samt på å samle inn data på etterspørselen innen ulike markeder.
– Det kommer an på hvordan den svenske lanseringen går, men jeg vil si at tidsrammen på ekspansjon til de øvrige nordiske markedene er på 6-12 måneder, mener han.