Bekreftet: Amazon skal utvide til Norge
Den nær forestående etableringen i Sverige vil fungere som inngangsport til resten av Norden - inkludert Norge - for netthandelens Goliat. – På ingen måte for sent, men de har ikke god tid, sier gründeren bak We Are Brands om norske aktører.
Det er en dårlig skjult hemmelighet at Amazon er i ferd med å etablere seg i Eskilstuna, halvannen time utenfor Stockholm.
I nye stillingsutlysninger kommer det frem at netthandelgiganten skal bruke Sverige som inngangsport til resten av Norden. Dette er det første konkrete beviset på at Amazon skal utvide til Norge.
Blant annet søker de nå «Head of Marketplace» for virksomheter i Sverige «og det større Norden-området». Stillingen innebærer ansvaret for å utvide til «Finland, Danmark og Norge.»
– Forventningen min er at de først lanserer i Sverige og bruker det som ryggraden for logistikken i resten av Norden. Akkurat som de gjorde i Nederland med utgangspunkt i Tyskland, sier den finske Amazon-kjenneren og detaljhandelkonsulenten Markus Varsikko i Dash Retail.
Han tror at Amazon selv vil uttale seg om utvidelsen i neste uke. Det har foreløpig ikke lykkes Shifter å få en kommentar fra Amazon.
Merkevarer mot logistikk
Kenneth Dreyer er den norske netthandelgründeren bak selskapet «We Are Brands», som selger klær. De opererer i hele verden og har hovedkontor i Australia. I 2018 omsatte selskapet hans for 60 millioner kroner, og de opplever vekst også i 2019.
I 2017 fikk de oppleve inntoget til Amazon i et av deres markeder, da giganten inntok Australia.
– De brukte veldig lang tid fra da de sa de skulle lansere til de faktisk lanserte, og etter det tok det cirka et år før vi begynte å se noen aktivitet, forteller han.
– Hvordan skal norske handelsaktører forberede seg på dette?
– I korte trekk så er Amazon forferdelige på å bygge merkevarer, men de er veldig gode på logistikk og å ha et bredt utvalg. Hvis det er verdiforslaget til butikken din, så vil du kunne få problemer. Jeg vet ikke om det kommer med et lager i Norge, men den dagen de er oppe med sin «Prime»-tjeneste (gratis levering på abonnement, journ.anm.), kan du ikke lenger konkurrere på logistikk. Da har du bare merkevaren igjen, sier han.
– Vil du si norske netthandelsaktører nå har dårlig tid? Er det for sent?
– Nei. Det er på ingen måte for sent, men de har ikke god tid. De må innse hva som er Amazons styrker og ikke konkurrere med dem på det. Amazon bygger ikke merkevarer. De har lojale kunder til tjenesten, men ikke til merkevaren. Dersom du bygger egne gode merkevarer og har en verdikjede hvor Amazon ikke kan konkurrere, så går det fint. Selger du imidlertid produkter som alle andre har, blir det vanskeligere, sier han.
Ingen frykt
Einar Brandsdal er en av Norges mest profilerte netthandelgründere og står blant annet bak kosmetikk-nettbutikken blivakker.no.
På spørsmålet om han frykter Amazon, svarer han tvert nei.
– Nei, nei, nei. Vi er etablert i syv markeder, og i flere av dem er Amazon allerede. Vi er blant annet i Tyskland, Østerrike og Polen, og vi kom inn lenge etter Amazon. I Tyskland, hvor Amazon er gigantisk svære, så vokser vi hele tiden, sier han.
– Hva tror du er årsaken til det?
– Vi har et eget konsept. Vi fokuserer kun på kosmetikk. Amazon er kjempeflinke, de kjører bredt ut og selger alt fra A til Å. De vi tenker på, er de som er flinke og jobber med det samme som oss. Vi tenker aldri på Amazon. De er ikke relevante. Når vi har ledermøter, er vi opptatt av hva konkurrentene gjør, og vi snakker aldri om Amazon, selv om de selger enormt med kosmetikk de også, sier han.
Lang prosess
Også i tidligere stillingsannonser har Amazon hintet om inntog i Norge, ved å søke norsktalende medarbeidere.
Dermed turer Amazon-toget videre, selv om sjefen Jeff Bezos nylig måtte vitne for den amerikanske kongressen og svare på beskyldninger om blant annet monopol.