elbil

Amina koblet på storprosjekt: – Vi må sikre at vi beholder posisjonen

Da ladeboksgründerne tok kontakt med dansk ledestjerne på elektrisk mobilitet, ble de invitert til å delta i et EU-støttet millionprosjekt. 

Fredrik Lima (medgründer) og Fredrik Østrem (teknisk sjef) i Amina skal delta i AHEAD som eneste ladeaktør. Selskapet fikk før sommeren også tildelt over 14 millioner kroner via miljøteknologi-ordningen til Innovasjon Norge.
Publisert Sist oppdatert

Som eneste ladeaktør er tre år gamle Amina nylig blitt del av AHEAD, et stort europeisk forskningsprosjekt med mål om å legge til rette for masseadopsjon av elbiler i Europa. 

Prosjektet har fått tildelt 125 millioner kroner i støtte fra EU, forteller teknisk sjef Fredrik Østrem og medgründer Fredrik Lima

– Vi synes jo det er veldig synd at det norske forskermiljøet ikke utnytter den høye elbilandelen her i landet. Kommersielt er vi blant de fremste landene i verden, og det er mange norske selskaper som har lykkes svært godt utenfor landegrensene, sier Lima. 

De to skal lede prosjektet på vegne av Amina, sammen med systemarkitekt Geir Strand. EUs prosjektstøtte til det norske selskapet er på rett i overkant av to millioner kroner. 

– For å sikre at vi beholder posisjonen er det i våre øyne ekstremt viktig med kontinuerlig utvikling og deltakelse i prosjekter på tvers av landegrenser og disipliner, sier Lima videre.  

Også fordi samfunnet står overfor en massiv omstilling for å nå klimamålene Norge har satt sammen med EU, er det viktig at de som kan jobber sammen med akademia for å utvikle enda bedre klima- og samfunnsøkonomiske løsninger, mener de.

– Erfaringen vi har i Norge med elbiler og ladeinfrastruktur er unik i verdenssammenheng, og vi må sikre at vi beholder posisjonen gjennom et kontinuerlig fokus på innovasjon.

Tok kontakt med en konkret idé

Inngangen til AHEAD kom gjennom dialog med forskermiljøet til Danmarks Tekniske Universitet. De har ifølge Lima et av de største og fremste instituttene på elektrisk mobilitet, og Amina har fulgt deres rapporter nøye de siste årene, forteller han. 

– Vi tok kontakt med en konkret idé om en teknisk innovasjon, og vi ble i etterkant invitert inn som den eneste aktøren med ladestasjon til hjemmebruk i dette prosjektet. Med et stort nettverk i bransjen har vi også invitert Elbilforeningen og Lyse til å delta med erfaring fra det norske elbilmarkedet, sier Lima. 

Totalt er det 25 deltakere i prosjektet, inkludert Polytechnic University of Milan, Kempower, en ledende aktør på hurtiglading, og Spirii, en ledende aktør på software til ladestasjoner.

– Vi skal bidra med ladestasjoner som skal installeres på ulike lokasjoner i Danmark for å teste ny funksjonalitet. Målet med prosjektet er å legge til rette for masseadopsjon av elbiler i Europa, uten at det skal gå på bekostning av strømnettet. Prosjektet skal se på hvor det er hensiktsmessig for elbil-eier å ha tilgang på ladestasjoner, og hvor i strømnettet de kan installeres uten å knele det, sier Østrem. 

De mener tid viet et prosjekt lik dette ikke går på bekostning av øvrig drift i Amina. 

Tvert imot. 

– Det er en naturlig del av den kontinuerlige innovasjonen vi jobber med. Samtidig er det viktig for oss at prosjektet ikke bare blir et teknisk utviklingsløp, men at vi også ser på kommersiell nytteverdi og nye forretningsmodeller for å muliggjør en høyere elbilandel i land med svakere strømnett, sier Østrem. 

Fikk 14,5 mil. fra Innovasjon Norge 

Amina fikk før sommeren også tildelt 14,5 millioner kroner via miljøteknologi-ordningen til Innovasjon Norge. Midlene skal brukes til å utvikle fremtidens ladere, som skal legge til rette for økt fleksibilitet i strømnettet, forteller Lima. 

Han fortsetter: 

– Fremtidens ladestasjoner utvikles for å kommunisere med strømnettet og fungere som en reservekapasitet ved større utfall. I dag benyttes enkle prisinsentiver for å oppmuntre elbileiere til å lade på tidspunkter med lavere kostnader, uten å ta hensyn til kapasiteten i de ulike distribusjonsnettene.

Lima understreker igjen at det europeiske strømnettet står overfor en betydelig transformasjon de neste årene, hvor kull og gass skal erstattes med fornybar energi. Dette skaper ifølge ham utfordringer, da produksjonen av vind- og solenergi er langt mindre fleksibel og øker risikoen for feil som kan føre til strømbrudd.

– Ladestasjoner for elbiler er blant de største strømforbrukerne i moderne hjem. Ved å fungere som en ressurs i stedet for en flaskehals, kan de bidra til å øke effektiviteten i det eksisterende strømnettet, sier han. 

Amina har i dag 45 ansatte fordelt på kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Nederland. Selskapet har videre solgt 20.000 ladere på et halvannet år. 

– Amina skiller seg fra konkurrentene i markedet ved å tilby en unik tilnærming hvor våre ladestasjoner er designet for å la partnere bygge verdiøkende tjenester på toppen av dem, uten å konkurrere med deres egne tjenester, sier Østrem.