Anine Willums Karp har fartstid fra medie- og kommunikasjonsbransjen, og har jobbet på 657 Oslo siden august.
Anine Willums Karp har fartstid fra medie- og kommunikasjonsbransjen, og har jobbet på 657 Oslo siden august.

Anine Willums Karp blir ny 657-sjef: Vil hjelpe kreativgründere å lykkes hos investorene

Hun tar over roret etter Anniken Fjelberg, som selv har styrt skuta gjennom stormen det siste året.

Publisert Sist oppdatert

Anine Willums Karp tar over som daglig leder for 657 Oslo etter at Camilla Watz Johannessen gikk inn som partner i kommunikasjonsbyrået Superblaise i fjor. Anniken Fjelberg har selv hatt jobben i det utfordrende året selskapet og økosystemet har lagt bak seg, men kjente nå at det var på tide med et vaktskifte så hun kan tre tilbake i styrelederrollen.

- Anine er en dyktig dame som vi har fulgt med på i mange år, og denne jobben passer perfekt for henne, sier Fjelberg.

Kommunikasjonsbakgrunn

Willums Karp er utdannet journalist med fordypning i digitale medier fra UK, og er nå halvveis i en Master of Management ved BI. Hun har jobbet flere år i medie- og kommunikasjonsbransjen, og har vært blant annet i Mediaplanet, Superblaise, TINE, Digital Norway og Future Leaders.

- Etter flere år i startupmiljøet trigges jeg av hvordan vi som community og som økosystem bygger hverandre sterkere og utfordrer hverandre. Det er utrolig inspirerende å få muligheten til å være så tett på pulsen av startup-Norge, og jeg gleder meg stort til å gå inn i en rolle der jeg kan bidra til at enda flere kreative oppstartsselskaper lykkes i større grad.

Gjør startups investorklare

Det første som står på den nye lederens to-do liste er å arrangere «Fundraising for Startups Creative Edition», som 657 Oslo arrangerer i samarbeid med Innovasjon Norge og Startup Norway nå i februar. Programmet retter seg mot tidligfase-startups fra kreativ næring som har ambisjoner om å vokse og satse i nye markeder.

Gjennom programmet som strekker seg over 7 uker, lærer oppstartsselskapene hvordan de henter penger fra investorer, når ut til flere kunder og utvikler en vekststrategi for sitt selskap. Programmet er en integrert del av investorprogrammet for engleinvestorer, og startupene som blir valgt ut får testet verdiforslaget sitt på reelle investorer og situasjoner.

Investeringsviljen øker

Shifter skrev i fjor om hvordan Snaps oppkjøp av den norske musikkstartupen Voisey har økt oppmerksomheten om “creative tech” - ifølge 657 en av verdens raskest voksende næringer, der både musikk, gaming, edtech og arkitektur inngår i samlebegrepet. Fjelberg viser til at man i Norge og Norden opplever et oppsving i kjølvannet av selskaper som Kahoot og Spotify, og startups som Voisey, Inzpire.me, Vev, Vibbio, Graphiq og Fjong seiler opp som nye lovende selskaper.

- Vi ser at det er en økende interesse for kreativ næring blant investorer, sier Fjelberg, som også underviser på «Fundraising for Startups Creative Edition».

- På 657 Oslo har vi i snart 9 år jobbet for å gi disse næringene en relevant hub hvor de kan samarbeide, vokse og utvikle seg, sier Willums Karp. Det tar tid å bygge suksess, legger hun til, og og viser til at Finske Rovio lanserte 51 spilltitler før de traff blink med Angry Birds. 657 Oslo er nettopp et sånt sted hvor vi hjelper startups å lykkes.

657 Oslo AS ble etablert i 2012 av Anniken Fjelberg og Joachim Levin.