Anita Krohn Traaseth under 100-årsjubileet til Elektroforeningen i Oslo Plaza. Foto: Berit Roald / NTB
Anita Krohn Traaseth under 100-årsjubileet til Elektroforeningen i Oslo Plaza. Foto: Berit Roald / NTB

Anita Krohn Traaseth er ikke overrasket over dårlig samarbeid mellom startups og etablerte: «Trodde egentlig tallet var høyere»

Det er spesielt én ting alle gründerne bør kreve av et større selskap før de starter et samarbeid, mener den tidligere Innovasjon Norge-sjefen.

Publisert Sist oppdatert

90 prosent av store norske virksomheter satser på samarbeid med oppstartsbedrifter. Ifølge rapporten «Mind the gap», går derimot halvparten av samarbeidene ad undas.

– Jeg synes egentlig ikke at tallene fra studien var så veldig høyt. Trodde egentlig det var høyere. Det ligger i samarbeides natur at innovative ideer og prosjekter ofte mislykkes, opp til 70 prosent alle sammen, sier Anita Krohn Traaseth.

Men å bruke ordet «mislykkes» er egentlig litt feilplassert, mener Traaseth. For forsøk og eksperimentering med slike samarbeid gir garantert mye læring for begge parter, og kan være kimen til andre innovasjoner som kommer fremover, forklarer hun.

For å lese artikkelen må du ha abonnement på Shifter+

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Årsabonnement på SHIFTER+
3690,- per år



Bestill her

Månedsabonnement på SHIFTER+
369,- per mnd



Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 1290,- per år

Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 129,- per mnd

Bestill her