Seriegründer og investor Are Traasdahl.
Seriegründer og investor Are Traasdahl.

Are Traasdahl siler ut investorer på to kriterier: «Det andre er at jeg ikke jobber med drittsekker»

Seriegründer og tech-milliardær Are Traasdahl sikret nylig 120 millioner til sitt nye foodtech-selskap, og mener han har skaffet et massivt forsprang på konkurrentene.

Publisert Sist oppdatert

Et knapt år etter at det nye prosjektet til Tapad-gründeren ble kjent, sikret han denne uken 120 millioner kroner til videreutvikling av konseptet Crisp, som bruker stordata i et forsøk på å optimalisere forsyningskjedene i matvareindustrien.

Riktignok skjøt han inn 40 millioner kroner fra egen lomme, men 75 millioner av runden på totalt 120 millioner kroner kommer fra det amerikanske fondet Firstmark Capital. I porteføljen deres finner man størrelser som Pinterest, Shopify, og Airbnb, blant andre.

Traasdahl kjenner fondet godt, ettersom det var inne i Tapad før han solgte selskapet til Telenor i 2016. Men det var ikke selvsagt at de fikk bli med i den innledende runden med Crisp, for det var ifølge gründeren ikke mangel på friere: «Vi pleide å få én henvendelse i uken fra investorer som ville inn – nå få vi tre til fem henvendelser i uken,» uttalte han til DN denne uken.

For å lese artikkelen må du ha abonnement på Shifter+

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Årsabonnement på SHIFTER+
3690,- per år



Bestill her

Månedsabonnement på SHIFTER+
369,- per mnd



Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 1290,- per år

Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 129,- per mnd

Bestill her