Are Traasdahl siler ut investorer på to kriterier: «Det andre er at jeg ikke jobber med drittsekker»
Seriegründer og tech-milliardær Are Traasdahl sikret nylig 120 millioner til sitt nye foodtech-selskap, og mener han har skaffet et massivt forsprang på konkurrentene.
Et knapt år etter at det nye prosjektet til Tapad-gründeren ble kjent, sikret han denne uken 120 millioner kroner til videreutvikling av konseptet Crisp, som bruker stordata i et forsøk på å optimalisere forsyningskjedene i matvareindustrien.
Riktignok skjøt han inn 40 millioner kroner fra egen lomme, men 75 millioner av runden på totalt 120 millioner kroner kommer fra det amerikanske fondet Firstmark Capital. I porteføljen deres finner man størrelser som Pinterest, Shopify, og Airbnb, blant andre.
Traasdahl kjenner fondet godt, ettersom det var inne i Tapad før han solgte selskapet til Telenor i 2016. Men det var ikke selvsagt at de fikk bli med i den innledende runden med Crisp, for det var ifølge gründeren ikke mangel på friere: «Vi pleide å få én henvendelse i uken fra investorer som ville inn – nå få vi tre til fem henvendelser i uken,» uttalte han til DN denne uken.
Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 1290,- per år
Bestill her
Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 129,- per mnd
Bestill her