avfallstech
Are Traasdahls matsvinn-startup runder milliarden med ny megarunde
Crisp henter 72 millioner dollar i serie B-runde – skalerer for bærekraftig vekst.
Fra New York bygger seriegründer Are Traasdahl Crisp, et selskap som retter seg mot å redusere matsvinn og øke lønnsomheten ved å koble merkevarer, forhandlere og distributører gjennom et datadrevet samarbeid.
Nå melder gründeren at selskapet har sikret seg 72 millioner dollar i en serie B-runde, inkludert 17 millioner fra strategiske investorer som Wellington Management, Toshiba Corporation, DNX, Cox og Prologis.
Wellington Management er en av verdens største investorer gjennom forvaltning av om lag 1000 milliarder dollar på vegne av kundene sine.
Totalt har Crisp hentet 97 millioner dollar, tilsvarende en milliard kroner, siden oppstarten.
Crisps «Collaborative Commerce-plattform» (se faktaboks) brukes til å koble til og normalisere data fra over 40 detaljhandelskilder for å gi sanntidsinnsikt og trender for merkevarer, forhandlere og distributører.
Målet å administrere forsyningskjeder mer effektivt, minimere avfall, skape en mer bærekraftig matverdikjede og øke lønnsomheten.
Selskapet planlegger å bruke midlene til å utvide sin tilstedeværelse innen detaljhandelskanaler ved å utvikle nye funksjoner, inngå nye datapartnerskap og styrke veksten gjennom strategiske ansettelser.
– Klare data fra forhandlere, distributører og andre forsyningskjeder gir en uvurderlig innsikt i markedstrender, sier Traasdahl, som også er CEO i selskapet.
– Denne innsikten hjelper våre kunder med å forhindre avbrudd i forsyningskjeden og tilpasse seg raskere til endringer i forbrukeratferd.
Ekspansiv vekst
Crisp kan vise til kraftig vekst, med en kundebase som har gått fra 600 til over 6000 selskaper det siste året, inkludert mer enn 80 av de 100 største CPG-merkene (se faktaboks).
I tillegg samarbeider selskapet nå med over 40 forhandlere, og dekker mer enn 627 millioner distribusjonspunkter, opp fra 17 millioner i 2023.
UNFI Insights skal ha brukt plattformen til å redusere volumet av mat som risikerer å bli ødelagt, med 48 prosent på ett år, ifølge en pressemelding fra Crisp.
Wellington Managements sektorleder Molly Breiner viser til at klimaforandringer og ekstremvær presser aktører i matforsyningskjeden til å øke effektiviteten og redusere avfall.
– Crisp setter standarden for hvordan man kan møte denne utfordringen ved å samle nøkkelaktører og bruke data for å sikre at tilbudet matcher etterspørselen i sanntid, sier Breiner.