avfallstech

Are Traasdahls matsvinn-startup runder milliarden med ny megarunde 

Crisp henter 72 millioner dollar i serie B-runde – skalerer for bærekraftig vekst.

Are Traasdahl i Crisp og Spring Capital
Publisert Sist oppdatert

Fra New York bygger seriegründer Are Traasdahl Crisp, et selskap som retter seg mot å redusere matsvinn og øke lønnsomheten ved å koble merkevarer, forhandlere og distributører gjennom et datadrevet samarbeid.

Nå melder gründeren at selskapet har sikret seg 72 millioner dollar i en serie B-runde, inkludert 17 millioner fra strategiske investorer som Wellington Management, Toshiba Corporation, DNX, Cox og Prologis. 

Wellington Management er en av verdens største investorer gjennom forvaltning av om lag 1000 milliarder dollar på vegne av kundene sine. 

Plattform for mindre matavfall

Produkter som pakkes og selges til forbrukere i en bruksklar form forkortes CPG - consumer packed goods. Dette er typisk varer med kort holdbarhet, som mat og drikke.

Crisp skal redusere avfall i CPG-industrien gjennom sin Collaborative Commerce-plattform, som kobler sammen data fra forhandlere, merker og distributører.

Mer spesifikt hjelper plattformen merkevarer, forhandlere og distributører med å ta datadrevne beslutninger på en rekke nøkkelområder:

Prognose: Crisp bruker AI og prediktiv analyse for å forbedre prognosenøyaktigheten. Dette hjelper bedrifter til bedre å forutse etterspørselen og justere produksjonen og distribusjonen deretter.

Prisstrategier: Plattformen gir innsikt i pristrender, slik at bedrifter kan optimalisere sine prisstrategier og forbedre lønnsomheten.

Lagerstyring: Crisp muliggjør sanntidssynlighet til lagernivåer på tvers av forsyningskjeden. Dette hjelper bedrifter med å unngå lagermangel og redusere avfall fra ødeleggelse.

Markedsføring: Plattformen gir data som kan brukes til å forstå forbrukertrender og utvikle mer effektive markedsføringskampanjer.

Plattformen brukes også til å forstå forbrukermat- og kjøpstrender, identifisere sanntidsendringer i forsyningskjedeaktivitet og utvikle beste praksis for å forhindre eller redusere forstyrrelser i forsyningskjeden.

Totalt har Crisp hentet 97 millioner dollar, tilsvarende en milliard kroner, siden oppstarten.

Crisps «Collaborative Commerce-plattform» (se faktaboks) brukes til å koble til og normalisere data fra over 40 detaljhandelskilder for å gi sanntidsinnsikt og trender for merkevarer, forhandlere og distributører. 

Målet å administrere forsyningskjeder mer effektivt, minimere avfall, skape en mer bærekraftig matverdikjede og øke lønnsomheten.

Selskapet planlegger å bruke midlene til å utvide sin tilstedeværelse innen detaljhandelskanaler ved å utvikle nye funksjoner, inngå nye datapartnerskap og styrke veksten gjennom strategiske ansettelser. 

– Klare data fra forhandlere, distributører og andre forsyningskjeder gir en uvurderlig innsikt i markedstrender, sier Traasdahl, som også er CEO i selskapet. 

– Denne innsikten hjelper våre kunder med å forhindre avbrudd i forsyningskjeden og tilpasse seg raskere til endringer i forbrukeratferd.

Ekspansiv vekst 

Crisp kan vise til kraftig vekst, med en kundebase som har gått fra 600 til over 6000 selskaper det siste året, inkludert mer enn 80 av de 100 største CPG-merkene (se faktaboks). 

I tillegg samarbeider selskapet nå med over 40 forhandlere, og dekker mer enn 627 millioner distribusjonspunkter, opp fra 17 millioner i 2023.

UNFI Insights skal ha brukt plattformen til å redusere volumet av mat som risikerer å bli ødelagt, med 48 prosent på ett år, ifølge en pressemelding fra Crisp.

Wellington Managements sektorleder Molly Breiner viser til at klimaforandringer og ekstremvær presser aktører i matforsyningskjeden til å øke effektiviteten og redusere avfall.

– Crisp setter standarden for hvordan man kan møte denne utfordringen ved å samle nøkkelaktører og bruke data for å sikre at tilbudet matcher etterspørselen i sanntid, sier Breiner.