Askeladden-startup sitter på hytter for 300 millioner kroner, og mener de har løsningen på krisen i markedet
Hamlet-sjefen innrømmer at det går trått, og det er uaktuelt å kjøpe flere hytter nå. Likevel tror han at deling kan være nøkkelen for å få fart på salget igjen.
Kristian Ellertsen i Hamlet i lokalene i Sandviksveien. Her holder flere av Askeladden-selskapene til. I bakgrunnen sitter Torin Kørner, daglig leder og medgründer i Burgerheim.Kristine Askvik
– I disse krevende økonomiske tider er det enda mer rasjonelt å dele både eierskap og kostnader for en fritidsbolig. Vi ønsker å få frem verdien av løsningen vår og være klare når markedet snur. At vi faktisk klarer å selge i de dårlige tidene vi er i nå, er en kraftig validering av forretningsmodellen vår, sier Kristian Ellertsen, daglig leder i Hamlet.
Annonse
Fra 2022 har han ledet hyttestartupen med sete i Bergen. Selv har Ellertsen det han beskriver som "supergode minner" fra familien sin hytte da han var liten. Målet er at folk nå skal få mulighet til å dele på hyttegleden.
Selskapet er startet av seriegründerne i Askeladden & Co, som blant annet står bak Dr. Dropin, Squeeze og Burgerheim.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Konseptet til Hamlet går ut på at du kan kjøpe en eierandel av en hytte og få bruksrett tilsvarende gjennomsnittlig hyttebruk. Hamlet ordner alt det praktiske, som innredning, vedlikehold og renhold. Du trenger ikke forholde deg til de andre du vil eie sammen med.
Annonse
Fjellet og Spania
– Nordmenn liker å ha et eierforhold til en hytte. Hyttelivet betyr mye for oss. Samtidig brukes norske hytter bare i snitt 43 dager i året. Denne løsningen er besparende både for den enkelte og det er mer bærekraftig, sier Ellertsen.
Han trekker også frem at det kan være en fordel for lokalsamfunn i hytteområder om hyttebelegget øker, at det for eksempel kan bidra til å holde liv i nærbutikker.
Hamlet har siktet seg inn mot luksushytter på fjellet og ferieboliger i Spania. De har valgt fjellhytter fordi disse er mer helårssteder sammenlignet med hytter langs kysten. Selskapet har laget et bookingsystem som skal sikre at du får tilgang til hytten minst en helligdagsferie i året og minst to uker i høysesong.
Den siste tiden har hyttetallene stupt. Markedet går trått, skriver mellom andre Bergens Tidende. Gjennomsnittlig omsetningstid for hytter har økt fra 64 dager i 2022 til 104 dager i første halvår i 2023, viser boligprisstatistikken fra Eiendom Norge, Finn og Eiendomsverdi. Median omsetningstid for fjellhytter har økt fra 14 dager til 79 dager.
– Folk er ikke i kjøpemodus
Annonse
– Vi merker også at det er et dårlig marked nå. Det er stille på aktivitetsfronten. Folk følger ikke så mye med på hytteannonser og er ikke i kjøpsmodus. Vi snakker med både meglere og hytteutbyggere, og får derfra om at folk er veldig avventende, sier Ellertsen.
Hamlet har derfor bremset aktiviteten sin. Til nå har de solgt ni eierandeler i hytter.
Annonse
– Nå venter vi på at rentetoppen skal nås, slik at det blir lettere for folk å planlegge fremover. Da vil markedet forhåpentligvis bli bedre, sier Ellertsen.
Han deler kundegruppen i to. Den «gjennomsnittlige hyttekjøper» og de som kunne hatt råd til å kjøpe en luksushytte på egenhånd.
– Vi ser nå at den første kundegruppen er avventende, men at den andre gruppen forsatt er tilstede. Vår modell gjør det også mulige for de gjennomsnittlige hyttekjøperne å få råd til å være med og eie en luksushytte. Utbyggere og hytteeiere kan også selge gjennom oss, sier Ellertsen.
Etablert aktør vurderer deling
Kjededirektør Stine Røsand i Saltdalshytta, en av Norges største hyttebyggere, ønsker hyttegründerne velkommen.
– Vi ønsker alle nye initiativ velkommen i bransjen. Vi er overbevist om at markedet for fritidsbolig er i endring, og jobber med ulike nye konsept for hyttemarkedet, sier Røsand.
Selv har de også vært innom tanken på hyttedeling.
– Vi vurderer også ulike dele-konsept for hytter. Vi har ikke så langt tatt stilling til dette som gjelder salg av eierandeler i hytter, sier Røsand.
Hun beskriver krevende tider for næringen og tror det vil skje varige endringer.
– Dagens fritidsmarked er det svakeste som er målt siden 2010 når det gjelder nybygg. Vi forventer at markedet holder seg på et lavt nivå i 2024 og inn i 2025. Fritidsmarkedet vil nok trolig også være av en litt annen karakter når markedet er tilbake, så vi har nå fokus på produktutvikling for å tiltrekke oss nye kundesegment og tilpasse oss nye etterspørselstrender, sier Røsand.
Eiendommer til 300 millioner
Hamlet har eiendommer til 300 millioner kroner på plattformen sin nå, 45 millioner av dette eier de. Resten er kjøpt via opsjonsavtaler. Det foregår på den måten at Hamlet inngår en opsjonskontrakt på kjøp og deretter seks til ni måneder på å selge alle andelene i hytten.
Forretningsmodellen er basert på fortjeneste gjennom eiendomssalgene og senere videresalg, i tillegg til servicetjenester og prosenter av inntjening fra samarbeidsaktører.
– Hva gjør dere for å tilpasse dere markedet nå?
– Det er uaktuelt for oss å kjøpe oss flere hytter nå. Vi ønsker ikke å binde kapital. Med den løsningen vi har nå er kapitalrisikoen veldig liten.