Serie om startup-studioene: del 1

Flere gjør som Askeladden: Slik jobber startup-fabrikkene

Selskaper som bygger startups får til nyskapingen som næringslivet sliter med. Internasjonalt står startup-studioer bak alt fra Twitter til Moderna. Nå blir det stadig flere av dem også i Norge.

Askeladden har hentet en rekke bransjetopper til å lede sine egne konsepter. Her er 15 av dem.
Publisert Sist oppdatert

Da ledende startup-investorer spådde hvilket selskap som ville bli Norges neste enhjørning, altså den neste startupen verdsatt til over en milliard dollar, var det ett av svarene som overrasket litt mer enn andre: Askeladden & Co?

Frisør- og pizza-gjengen?

Forklaringen ligger i modellen bak Askeladden & Co, startup-studioet og rentesrente-effekten.

Serie om startup-studioene

  • På toppen av startup-studioene sitter en hard kjerne med kompetanse på å bygge selskaper, gjerne fra egen gründervirkeomshet eller etter fartstid som strategikonsulent.
  • Med over gjennomsnittlig innsikt i en lang rekke næringer, forretningsmodeller og teknologier, og en tro på at etablerte aktører ikke har evne til å områ seg fort nok, sender de ut prøverballonger i bransje etter bransje. Noen vokser seg store.
  • I en serie med artikler skal Shifter belyse hvem de nye profesjonelle selskapsbyggerne er og hvilke trender som gjør at de fortsetter å pumpe ut nye selskaper på rullebånd.
  • Dette er del 1 i serien

Startupstudio-modellen vokser frem

Hvem som var først, er det alltid strid om. Enkelte nettkilder peker på Bill Gross' IdeaLab, som oppstod i Silicon Valley i 1996. IdeaLabs er ikke så kjente utenfor startup-miljøet i dag, men startupfabrikken holder fortsatt på og har stablet over 150 selskaper på beina.

I motsetning til akseleratorer og inkubatorer, kan man ikke betale og bli medlem i et startupstudio uten å bli invitert inn. Studioet bruker egne folk til å starte selskaper og samle sammen et team før det hentes ressurser fra utsiden.

Ofte skiller man mellom startup-studioer som har egne ideer og team fra eget nettverk som de bygger frem, og investor-studioer som tar inn eksterne startups og bygger dem videre.

Profesjonalisering

  • Det starter ofte med en suksess. En typisk drivkraft bak startup-studioene er den økonomiske suksessen til en gründer som investerer midlene sine videre i andre startups.
  • Gründer-DNAet gjør at det er mer interessant for gründeren å bygge nye ting selv, enn å bare passivt investere. Så bygges det ut et støtteapparat rundt. Etter hvert viskes grensene ut.
  • Typisk opprettes et holdingsselskap som eier det nyopprettede selskapet. Eieren av holdingselskapet tar seg av ideer, bygging av team og kanskje til og med jobben med å finne en passende gründer/ daglig leder.
  • Studioet fikser også finansiering, markedsføring regnskap og andre hovedkontoroppgaver. I flere tilfeller sitter de på utviklerkomptanse, og kan bidra med det også.

Ved å være eksperter på faget startup, skal de oppheve jernloven om at 90 prosent av alle oppstarter feiler.

Når de lykkes, er det enorme gevinster å hente. Både Twitter og bloggeverktøyet Medium ble i sin tid spunnet ut av startupmaskinen Obvious Corp.

Moderna, som var blant de aller første pioneerne innen MRNA-vaksiner mot Covid-19, oppstod i sin tid som en idé hos startupstudioet innen life science, Flagship Pioneering.

Finner verdi i askehaugen

Tilbake til eventyrene. Der når Askeladden frem til Soria Moria, og selv om han som regel ikke blir til et enhornet fabeldyr, pleier han å vinne halve kongeriket.

Medie-yndligene i Askeladden & Co er blitt symbolet på de unge, smarte og sultne innovatørene som kommer og utfordrer i bransje etter bransje med bedre og enklere løsninger der hvor de etablerte ikke evner å tenke nytt.

Askeladden jobber ut egne idéer og henter inn gründere de har tro på. Martin Schütt har uttalt at han screener mange hundre personer før han finner den rette partneren. Typisk har denne fått 1/6 del av selskapet før oppkapitalisering.

Askeladden & Cos selskaper

Verd - begravelse

Squeeze - massasje

Dr. Dropin - legeklinikk

Digg - pizza

Blid - tannlege

Olio - velvære

Bandit - dagligvare

Dr. Dropin Psykologi - mental helse

Pinpin - servering / underholdning

Seniorsupport - mental helse

Randi - regnskap

Crew - trening

Kopp - servering (nedlagt)

Food Society - servering (nedlagt)

Munnfull - servering (nedlagt)

Vater Handverkere - håndtverkertjenester

Kin Group - netthandel/investering

Rebil - bruktbilhandel

Billy - lavpriskjede

Burgerheim - servering

Okkult - briller

Petrus - dyrlege

Dr. Dropin-verdier for over 300 millioner kroner

Men hvis selskapet startet i 2016 av ex-McKinsey-konsulentene Martin Schütt og Karl-Axel Hjort Bauer, sammen med Nicolai Bauer, Andreas Rokne, Lasse Smedsvig og Harald Aalvik, inspirert av Cutters' tidlige suksess, skal nå enhjørningsstatus, må de vel drive med mer enn å klippe håret til folk på 15 minutter - uten å tilby kaffe?

Og joda, Askeladden har selvsagt mange flere bein å stå på. Det er blitt begravelser, tann- og dyrleger, trening, regnskap og flere andre ting.

Serie om startup-studioene

For eksempel eier de rundt 40 prosent i Dr. Dropin som akkurat er i gang med å etablere seg i Sveits. Ved siste kapitalinnhenting i fjor ble selskapet for enkle legebesøk verdsatt til 850 millioner kroner. Og massasjekjeden Squeeze ble verdsatt til 275 millioner i en transaksjon i sommer. Her satt Askeladden med 46 prosent.

For tiden bygges det opp et konsept basert på kinesiske Pinduoduo, som skal utfordre dagligvaregigantene. Bandit lover større rabatter enn kjedene på enkelte innkjøpte partier, og startupen hentet 10 millioner kroner fra eksterne investorer før jul.

Nylig ble det klart at det rulles ut et konsept for timeshare av luksushytter og at Askeladden-tilknyttede Kin Group skal kjøpe opp små, men lovende nettbutikker for å videreutvikle dem. Og satsingen på skjønnshetssalonger, Olio, skal forsøke seg på folkefinansiering.

Teamet legger også ned konsepter som ikke fungerer etter planen. Både serveringskonseptene Kopp og Food Society ble lagt ned under pandemien.

En verdsettelse på 10 milliarder kroner, krever gjerne et årlig voksende resultat på over 500 millioner kroner. Dit er det et stykke igjen, men selskapene startet av Askeladden omsetter nå for en milliard kroner per år, og selskapene har skapt over 1000 jobber, ifølge tall som selskapet selv har regnet ut.

Gi det noen år med samme veksttak, og enhjørningstatusen kan inkasseres.

Venturefond visker ut grensene

Det er flere som interesserer seg for trenden. Shifter kommer tilbake med saker om flere av de mindre kjente startup-studioene.

Og kanskje er det også enda en grense som viskes ut. På tampen av forrige uke kunngjorde CEO Sara Kappelmark i det svenske venturefondet Norrsken at fondet skal koble ledende forskere med et «enhjørnbyggerteam».

– Hvor mange brilliante løsninger går verden glipp av fordi gründerne aldri har bygget selskaper før og ikke har erfaring med kapitalhenting fra VC-fond, spør hun.

Teamet skal ha bygget intet mindre enn 9 enhjørninger til sammen. Utover kompteansen skal Norrsken fylle på med mellom 10 og 100 millioner i kapital også.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!