– Nordmenn
elsker burgere, og burgermarkedet er gigantisk. Det er på tide at noen tar opp
kampen mot de to store burgerkjedene.
Dette
sier Torin Kørner som er daglig leder i selskapet Burgerheim: et
konsept han startet i 2021 sammen med Askeladden & Co, med mål om å
bli den neste landsdekkende burgerkjeden i Norge.
– Nordmenn
elsker burgere, og burgermarkedet er gigantisk. Det er på tide at noen tar opp
kampen mot de to store burgerkjedene.
Dette
sier Torin Kørner som er daglig leder i selskapet Burgerheim: et
konsept han startet i 2021 sammen med Askeladden & Co, med mål om å
bli den neste landsdekkende burgerkjeden i Norge.
I disse
dager lukker de en folkefinansieringsrunde på Dealflow og mangler i skrivende
stund så vidt 300 000 kroner før finanseringsmålet på fem millioner kroner
er nådd. Dette gir selskapet en verdivurdering på nær 22 millioner kroner,
som er såvidt lavere enn ved forrige runde.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
De har
også fått med seg Shopfitters-gründer Michael Jakobsen som bidro
med valideringskapital til kampanjen og ekspertise innenfor innredning
av butikker.
Nordmenn elsker burgere
Både Finland,
Danmark og Sverige har minst én lokal burgerkjede som har vokst seg til å bli landsdekkende
ifølge Kørner. Dette er posisjonen Burgerheim nå ønsker å ta i Norge.
– Vi har
utviklet en modell som fungerer og gjør oss klare for å vokse, sier gründeren.
Selskapets
første restaurant i Åsane har allerede solgt over 100.000 burgere og omsatt
for 12 millioner kroner. Med den nye kapitalen skal de videre bygge ut klyngen i
Bergensområdet før de ekspanderer videre til neste by. Målet er å ha 30 restauranter
i Norge i 2028.
Satser utenfor
sentrumskjernen
Til forskjell fra andre Askeladden-konsepter satser Burgerheim i hovedsak på plasseringer utenfor sentrumskjernen. De er spesielt på utkikk etter områder der det er
etablert etterspørsel etter serveringssteder og som er enkelt tilgjengelig for
personer i alderen 15 til 50 år.
Ved å
plassere seg utenfor sentrumskjernen mener Burgerheim-teamet at de de kan få
høyere lønnsomhet selv med lavere volum enn i byen. Styreleder Harald Aalvik
trekker blant annet frem billigere lokaler og færre konkurrenter som drivere i
helhetsvurderingen bak strategien.
Shifter har tidligere skrevet om hvordan fremveksten av leveringstjenester slik som Wolt og Foodora kan gjøre det vanskeligere for restauranter å drive lønnsomt. Kørner forteller at dette er et mindre problem utenfor sentrum, der de erfarer at kunder heller vil plukke opp mat selv eller spise inne i restauranten.
Til slutt
forteller burger-gründerne at valget om å etablere seg utenfor sentrum gjøres
mulig ved at de har funnet flere kostnadseffektive driftsløsninger som reduserer
salgsvolumet som kreves for å drive lønnsomt.
Innovasjon og ingeniørkunst
– Vi har
ikke ambisjoner om å lage verdens beste burger, men den burgeren som flest folk
liker, sier Kørner. Vi har laget en god og fornuftig priset burger for vanlige
folk som både bryr seg om kvalitet og pris.
Fordi takeaway
er en stor andel av salget var det viktig å finne råvarer som smakte godt også
30 minutter etter at burgeren var stekt. For å finne den perfekte kombinasjonen
forteller gründeren at de systematisk testet omtrent alle produktene som man
kunne få fra grossistene.
– Med
bakgrunn som ingeniør, så har jeg kanskje en forkjærlighet for empirisk metode,
sier han.
Også Burgerheim-kjøkkenet
bærer preg av ingeniørkunst. Burgerne stekes på begge sider samtidig, i
automatiserte maskiner som bruker nøyaktig like lang tid hver gang. Slik ønsker
gründeren å ha et kjøkken som i prinsippet kan driftes av kun én ansatt og som
leverer burgere med samme kvalitet uavhengig av hvem som tilfeldigvis er på
jobb den dagen.
Lærdom fra Askeladden-konseptet som feilet
– Askeladden og Co prøvde tidligere å etablere servering utenfor sentrumskjernen
med Munnfull i Jessheim uten at det ble stor suksess. Hvilken lærdom tar dere
ut av det?
Munnfull
satset på buffet, noe som gir langt høyere driftskostnader enn vårt konsept,
sier Aalvik. Dessuten hadde de dårlig timing med å lansere under covid.
Kørner
skyter inn at de generelt opplever gode synergieffekter ved å kunne lene seg på
erfaringene til de andre Askeladden-konseptene. Han mener at Burgerheim er mer
sammenlignbart med pizzarestauranten Digg, som så langt har hatt god
vekst.
– Hva
tenker dere om konkurransebildet når andre A&Co-konsepter skal servere
samme målgruppe?
Våre
markedsundersøkelser viser at nordmenn spiser mer av både burger og pizza enn
det vi først trodde, sier Kørner. Han og Aalvik er ikke veldig bekymret for
konkurranse med verken Digg eller å ha andre serveringssteder i samme område:
– Hvis en
konkurrent kan trekke større trafikk til området vi er etablert så vil dette
også være positivt for Burgerheim, avslutter styrelederen.