Netthandel

Askeladden vil utfordre matbutikkene med «kinesisk» milliardhit - og rabatter som kjedene bare kan drømme om

Over 700 millioner kinesere elsker originalen. Nå kopierer skaperne av Dr Dropin og Cutters konseptet som skal utkonkurrere alle andre butikker på pris - aller helst gjøre dem overflødige.

Markuss Rozins er Askeladdens nye gründer av Bandit.
Publisert Sist oppdatert

Begravelse, restaurant, massasje, hudpleie, regnskap, håndverkere, tannlege, lege, trening – you name it. Askeladden har utfordret med sin nytenkning innenfor en rekke bransjer de siste årene, og også gjort at andre aktører har måttet fornye seg. Shifter kan nå avsløre at Askeladden i hemmelighet har jobbet med et konsept som kan bli langt større enn alt vi hittil har sett fra den kanten – denne gangen med blikket rettet internasjonalt.

– Bare i Norge er markedet på over 40 milliarder kroner. Men våre ambisjoner går mye lenger enn det, vi ser til hele den vestlige verden, sier Markuss Rozins, som er pekt ut som sjefen for det Askeladden har valgt å kalle Bandit.

Kina-suksessen

Kort fortalt handler det om å ta den kinesiske monstersuksessen Pinduoduo til Norge og Vesten. Netthandelsplattformen har ifølge de siste kvartalstallene over 750 millioner månedlige aktive brukere – noe som betyr at halvparten av den kinesiske befolkningen bruker tjenesten minst en gang i måneden.

Ved å gå sammen flere om gangen får vanlige folk sjansen til å handle direkte fra produsenten, og slik få langt lavere priser enn ved fordyrende mellomledd. Da tjenesten snurret i gang i Kina i 2015, konsentrerte Pinduoduo seg først og fremst om matvarer fra landbruket. Etter hvert har de utvidet med en lang rekke andre varer, være seg kosmetikk, toalettartikler, elektronikk og klær, men fortsatt er de desidert størst innenfor frukt og grønt direkte fra bonden.

Bak den kinesiske e-handelsgiganten står en annen kinesisk gigant – Tencent – som har bidratt med en nærmest utømmelig kilde til pengene som har trengtes for at Pinduoduo kan vokse seg store.

Fra Weorder til Bandit

Frem til nå har Askeladdens nye satsing vært kamuflert bak et av selskapets mange anonyme hylleselskaper, som er opprettet for raskt å kunne få prosjekter som dette på beina. Men nå er Markuss Rozins klar til å snakke. Selv kommer han fra jobben som produktsjef hos den norske restaurantapp-utvikleren Weorder, et selskap som ledes av Andy Chen og i fjor ble fusjonert med danske Quickorder.

I våres flyttet den opprinnelig latviske tech-profilen Rozins til Bergen og sluttet seg til Askeladden, der han la sin elsk på Bandit-prosjektet.

– Du kan få alle de produktene du elsker til gode rabatter dersom du slipper å gå gjennom mellommenn og heller kan handle direkte fra produsenten, sier Rozins.

I den norske versjonen av Pinduoduo legges det opp til at gruppekjøp på minst fem eller i noen tilfeller ti personer skal kunne utløse rabatten. Innenfor landbruksvarer kan det gagne både bonden og forbrukeren, ifølge Rozins. Han viser til at en bonde gjerne får fire kroner for en agurk som blir solgt for 20 kroner i dagligvarebutikken.

– Det er en enorm margin som forsvinner på veien. Vår løsning lar produsenten og forbrukeren ta tilbake makten over leveransene, hevder Rozins.

Lanserer med pinnekjøtt

Tanken er at det skal være opp til produsenten å definere hvor mange kunder som må kjøpe noe sammen for at det er greit å gi grupperabatt for direktekjøp. En laptop vil kanskje bare kreve fem kjøpere, mens en genser vil trenge ti kjøpere, eksemplifiserer Bandit-sjefen.

Allerede nå i desember skal appen for «social buying» være opp å gå. Da med julevarer som for eksempel pinnekjøtt rett fra produsent, samt et begrenset utvalg klær og elektronikk.

– Det er jo en del kostnader som er strengt nødvendige, slik som for eksempel frakt. Da kan dere jo ikke kutte mellomledd?

– Vi har ingen lager, og varene blir hos produsentene frem til bestilling. Vi vil gå sammen med store fraktselskaper, og kostnadene for dette vil bli delt mellom oss og produsent. I prinsippet vil kundene få gratis frakt.

Venn med de små

Bandit har et forholdsvis slankt team inntil videre, med mellom 15 og 20 personer som jobber på prosjektet.

– Det er jo sterke konkurrenter dere har, med enorme ressurser og et stort antall ansatte. Tror du ikke dagligvaregigantene vil gå ganske hardt til verks for å knekke en ny konkurrent som dette?

– Mange små og mellomstore produsenter blir oversett av de store gigantene. De har ikke høye nok volum til å kunne levere til disse.

Han viser til at aktørene i lokale såkalte rekoringer vil være blant de som vil kunne tjene på det nye konseptet, da disse småprodusentene gjerne opererer med manuelle løsninger eller Facebook-sider for bestillinger. Askeladden-selskapet legger opp til å ta en cut på rundt fem prosent for å hjelpe slike med å nå ut til kundene.

Forsiktig start

Mens Tencent har investert tungt i Pinduoduo er det foreløpig beskjedne summer i Bandit. Askeladden har gått inn med noen millioner, og for tiden er selskapet i dialog med flere nye investorer om en ytterligere oppkapitalisering av prosjektet.

Rozins understreker at de ikke kommer til å hente de store summene nå i første omgang.

– Det er viktig å ikke blåse opp en flue til en elefant. Vi ønsker heller å få inn pengene når vi har bevist at dette kan bli en suksess. Man hører jo om selskaper som har fått inn mye penger, men så blir det krise og de må sparke ut folk igjen når drømmen viser seg å være større enn realiteten.

– Det er jo også mange som jobber i disse «unødvendige mellomleddene» som dere vil fjerne. Hva tenker du om at de mister jobbene?

– Jeg håper jo ikke at de mister jobben, men tror ærlig talt vi vil skape mange nye jobber. Mange innovasjoner innebærer dessuten at ting endrer seg. I årevis har man snakket om at robotene kommer og tar alle jobbene våre, uten at det har skjedd. Men robotene kommer inn, de optimaliserer driften, og folk får andre typer jobber, ja kanskje til og med enda mer interessante jobber enn de har i dag.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*