Netthandel
Askeladdens Bandit stjeler kunder når butikkene skrur opp prisene
Tusenvis har lastet ned gruppekjøpsappen siden lanseringen i mai. Foreløpig er et ellevilt potetgull-salg øverst på skrytelista.
– Det har gått mye villere enn forventet, sier daglig leder Markuss Rozins, om de første månedene etter lanseringen av den nye Bandit-appen.
Siden mai har den hatt over 17.000 nedlastninger, mens rundt 6.900 har registrert seg som brukere. Nå er jo ikke antall registreringer noe godt suksesskriterier i seg selv, dersom appen ikke blir brukt til kjøp, men også der hevder Rozins at det går svært bra.
– Vi er veldig stolte over det og vi ser at det er superengasjerte brukere, sier Rozins om tallene.
Shifter skrev i fjor om den kommende lanseringen av gruppekjøpskonseptet til Askeladden & co. Gjennom Bandit skulle man kunne sikre seg alt fra potetgull til Airpods til nedsatte priser.
Inspirert av blant annet den kinesiske monstersuksessen Pinduduo, går kundene sammen for å handle et større antall varer direkte fra produsentene.
Argumentet er at ved å kutte den typiske «mellommannen» blir det billigere. Den eneste «mellommannen» er Bandit selv, som tar fem prosent per handel fra selgerne.
Mange ser altså ut til å ha fått øynene åpne for denne måten å handle på, ifølge Rozins.
Blant annet skal de ved lanseringen av en ny potetgull-produsent ha solgt hele 4.000 poser de første to dagene, og over 10.000 i løpet av den første uken, forteller han.
Inflasjonsvinner
I appen inviterer man altså andre for å få ned prisene ved å kjøpe opp et større antall produkter. Vanligvis er det for eksempel dagligvarekjedene og grossistene, som gjør dette og selger videre til kundene, ofte under navnet «partikjøp».
Disse tar gjerne marginer som gjør produktene mye dyrere, mener Rozins.
Det siste året har nettopp dette blitt et omdiskutert tema, på grunn av inflasjonen.
Selv om Rozins påpeker at de ikke ser for seg å konkurrere med de fysiske dagligvarekjedene, tror han at de økte prisene kan påvirke Bandits etterspørsel.
– Konsumentene er mer prisbevisste og vil kjøpe produktene for de samme prisene som for to år siden. Jeg tror det at kundene får tilgang til uslåelige tilbud og at det er en morsom måte å handle på har mye å si, sier Rozins.
For produsentenes del tror han Bandit er en god samarbeidspartner i tiden fremover om nordmenn må begynne å spare inn.
– Mange av produsentene sitter igjen med produkter de ikke får solgt som fører til store varehus fulle av varer som samler støv.
Stort samarbeid på gang
For tiden er Askeladden-konseptet både i gang med en kapitalinnhenting, og et samarbeid med supermarkedkjeden Carrefour, som er en av de største aktørene i Europa.
– Vi trenger det for å bygge opp driften nå for vi har ikke de midlene som kreves selv. Samarbeidet med Carrefour kan nok føre til en mer internasjonal ekspansjon, sier Rozins.
Han understreker at de også er avhengig av samarbeid med flere produsenter dersom de skal klare å bygge opp konseptet både i Norge, og deretter i Europa.
– Vårt mål er å få inn de topp 500 mest populære merkevarene i markedet, sier Rozins.
Kinesisk monstersuksess
Det er imidlertid fortsatt et par ganger frem og tilbake til månen opp til inspirasjonskilden, den kinesiske milliardhiten Pindoudou som startet opp i 2015.
Da Pindoudou presenterte sine kvartalstall ved utgangen av august, kunne det vise til en årlig vekst på 66 prosent.
Veksten skal ha skjedd i det som anses å være en stagnerende kinesisk økonomi.
I 2022 landet omsetningen på 18,9 milliarder dollar fordelt på 900 millioner kinesiske kunder. Selskapet ble startet av Colin Huang som har jobbet i både Google og Microsoft.
– Vi har sett det fungere i Kina så vi tror det er et stort potensial her også, sier Rozins.
Skeptisk professor
NHH-professor Tor W. Andreassen forteller at gruppekjøpsmodeller ikke er et nytt fenomen, men at en digital plattform slik som Bandit er nytt i Norge.
– Vi har flere eksempler fra USA blant annet. Kanskje har markedet modnet slik at denne kjøpsformen er mer naturlig enn tidligere, sier Andreassen.
Han tror likevel ikke Bandit vil være revolusjonerende.
– Hvis de tror dette skal bli den nye enhjørningen må de tro om igjen. 80 prosent av varehandelen skjer i butikk , og det er en grunn til det. Der kan man ta og føle på produktene, i tillegg til at man enklere kan få veiledning, påpeker Andreassen.
Samtidig tror han Bandit kan bli et viktig supplement i det norske markedet:
– Så varehandlen er altså svært konservativ, men den kan bli en «game changer» som kan lede til innovasjon innenfor dagligvarehandelen, sier han.