Frederik Aune Guttormsen er CMO i Netthandelsgruppen AS.
Frederik Aune Guttormsen er CMO i Netthandelsgruppen AS.

Astronomisk vekst for Netthandelsgruppen. Startet med 500.000 i aksjekapital i 2014. I år ligger de an til å omsette for 325 millioner kroner.

Både omsetning og overskudd øker for Netthandelsgruppen. — Nå ser vi at vi når en kritisk masse som gir stordriftsfordeler, sier markedsdirektør Fredrik Aune Guttormsen.

Publisert Sist oppdatert

Netthandelsgruppen er et selskap om eier en rekke nettbutikker de har skapt selv. De mest kjente er kanskje Comfyballs.no, som selger undertøy og Tights.no som selger sportsklær, mat og kosttilskudd.

—Vi har definert oss selv som en netthandelskjede, sier Frederik Aune Guttormsen, som er markedsdirektør i Netthandelsgruppen.

Selskapet omsatte i 2019 for 154, 9 millioner kroner. En oppgang fra 112 millioner kroner i 2018. I 2018 hadde de et årsresultat før skatt på 698.000 kroner. Det har vokst til 4,2 millioner kroner i 2019.

Den mest dramatiske veksten har kommet de siste ni månedene.

Ligger an til å omsette for 325 millioner i 2020

— Hittil i år har vi omsatt for 185 millioner kroner, og hvis dette fortsetter, så ligger vi an til å omsette for 325 millioner i 2020, sier Aune Guttormsen.

Han forklarer veksten med et sammenfall av en rekke faktorer.

— Vi jobber veldig iterativt, og vi har blitt flinkere. Nå ser vi at vi når en kritisk masse som gir stordriftsfordeler. Dette gjør at vi kan kjøpe kunder med større lønnsomhet, og vi kan bruke dekningsbidraget inni veksten. Lagerdriften har blitt mer effektiv, vi har ansatt flere og blitt mer spesialiserte på markedsføringsoppgaver, kundelistene har blitt større, og vi kan nå bruke de samme pengene og få flere kunder, sier han.

Han vil ikke røpe hvor mange kunder de har på sine epost- og sms-lister, men sier det dreier seg om «noen hundre tusen».

Covid har hatt liten effekt

— Har det hjulpet med Covid-krisen?

— Jeg vil si i liten grad. Jeg tror krisen i større grad har hjulpet aktører som selger ting som man må ha, som dagligvarer. I tillegg har det hjulpet dem som har et eldre publikum som ikke handler så mye på nett i utgangspunktet. For vår del begynte den kraftige veksten i oktober i 2019, og den har vedvart. På den annen side, så har for eksempel en periode som påsken, som normalt sett er stille, levert like bra som en hvilken som helst tid.

— Hva blir største utfordring fremover?

—Det er rett og slett logistikk, fordi lageret er på maks kapasitet. Vi bruker tre eksterne lagre og det er ikke en optimal løsning. Når vi får fikset det, vil det også gi en bedre lønnsomhet. En annen utfordring er veksten i antall ansatte. Vi har gått fra et lite selskap til å bli over 80 ansatte og vi skal vokse videre. DEt betyr at for eksempel jeg må gå fra en operativ rolle til å bli mer strategisk og ledende. Det er en ganske stor overgang som krever andre ferdigheter, sier han.

Vil hente penger

Aune Guttormsen forteller at de planlegger ytterligere sterk vekst.

—Vi har allerede et lager i Sverige med en del egne merkevarer, men vi ønsker å etablere oss i andre land og vi ønsker å breie ut sortimentet og lage flere varekategorier, sier han.

— Skal dere hente penger for å ekspandere?

—Det har vi snakket om siden tidenes morgen, men vi har aldri vært så konkrete på det som vi er nå, så svaret er ja, dersom vi klarer å finne de rette partnerne. Vi ønsker ikke bare kapital, men også partnere som kan bidra med kompetanse og nettverk.

Spår 25 prosents vekst i netthandel

Hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen Virke anslår at faghandelen på nettet – alt fra klær, sko til elektro utenom mat – i år vil vokse med 25 prosent, skrev DN tidligere denne måneden.

Virke anslår at vi vil netthandle for over 60 milliarder i 2020.

I 2019 handlet nordmenn totalt varer for 572 milliarder – hvorav netthandelen i faghandelen utgjorde 49 milliarder.