INTERNASJONALISERING
Attensi inngår storavtale med global HR-kjempe
Nytt samarbeid åpner døren til noen av verdens største selskaper.
Det norske læringsteknologiselskapet Attensi har lenge vært åpen om sine globale ambisjoner, og i fjor kunne Shifter fortelle at de hadde sikret kunder av solid internasjonalt kaliber, deriblant Circle K og Starbucks.
Nå jekker Attensi opp jakten på en global lederposisjon ytterligere, og har inngått et strategisk partnerskap med HR-kjempen SAP SuccessFactors.
– Samarbeidet er en viktig del av vår globale satsing mot de største kundene i verden, sier daglig leder i Attensi, Trond Aas.
Felles kunder
SAP leverer blant annet systemer for bedre samhandling til mer enn enn 400.000 bedriftskunder over hele verden. SAP SuccessFactors er en skybasert HR-løsning som støtter hele ansattreisen, herunder rekruttering, onboarding, talentutvikling, lønn og HR-analyse. Tjenesten har 200 millioner brukere i over 7000 virksomheter verden over, hvorav over 40 i Norge. Løsningen er lokalisert i 101 land, og støtter 43 språk.
Den nye avtalen innebærer at Attensi integrerer plattformen sin med SAP Successfactors, slik at sistnevntes kunder kan bruke produktene til det norske selskapet sømløst i sin egen løsning.
– Den er av strategisk viktighet fordi det gir oss mulighet til out-of-the-box integrasjon med veldig mange av de største selskapene i verden. Vi vil samarbeide om distribusjon og markedsføring mot felles kunder, sier Aas.
Han svarer derimot ikke på hva avtalen innebærer i kroner og øre.
Attensi kombinerer avansert 3D-simulering med dyp innsikt i menneskelig atferd og psykologi. Ansatte møter virtuelle scenarier som er individuelt tilpasset den enkelte virksomhet, og levendegjør faktiske erfaringer fra organisasjonens virkelighet.
– Vi er inne i en tid med mye endringer og en rask teknologisk utvikling der læring og kompetanseutvikling stadig blir mer sentralt for virksomheter, sier salgssjef Jens Conradi i SAP SuccessFactor i en pressemelding.
Har passert 100 millioner kroner
Attensi har i år jobbet for å etablere seg i USA, og denne avtalen omtales som en viktig del av selskapets globaliseringsløp. Neste år gjør selskapet også sin inntreden i Tyskland.
– Vi har de siste fire årene vokst med rundt 60 prosent i året på lisensinntekter, og er nå på 100 millioner kroner, ifølge Aas.
Samtidig har Attensi økt fra noen og nitti ansatte til over 160 det siste året. Over 60 av disse jobber i Storbritannia.